Társasági oldalról az európai unió új energetikai csomagjaiban az egyik legfigyelemre méltóbb részlet, hogy az EU az eddigieknél nagyobb mértékben vehet részt az infrastrukturális fejlesztések finanszírozásában.

A korábbi, nagy infrastrukturális fejlesztéseket (vasút, villamosenergia-hálózat, atomerőművek) is vagy az állam, vagy monopóliumok finanszírozták - mondta Varró, hozzátéve, hogy a válság miatt megégett pénzügyi szektortól sem remélhető a korábban évtizedekig jellemző likviditási bőség.

Az energiabiztonság szempontjából fontos leszögezni, hogy a Gazprom kelet-európai befolyási övezete nem elsődlegesen biztonsági, inkább piaci dominancia kérdése - mondta Varró László, a Mol Nyrt. stratégiai fejlesztésekért felelős alelnöke.

Az orosz cég okos árdiszkriminációs stratégiája miatt a régióban a monopolista árképzést tudja alkalmazni - tette hozzá Varró, aki szerint az a feladat, hogy Kelet-Közép-Európát a Gazprom befolyási övezetéből kompetitív, a versengésnek jobban teret adó zónává tegyük, amihez persze sok pénz kell.

A gázigény tervezése azonban rizikósabb, mint az olajé. Nem csupán az öregedő európai népesség, de az energiahatékonyság eddigi hanyagolása, vagy éppen a jövőbeli klímapolitika bizonytalanságai miatt is - fogalmazott. A klímapolitikai bizonytalanságokat az okozza, hogy egyelőre nem lehet tudni, hogy piaci megfontolások, vagy inkább tervgazdasági alapokon nyugszik-e.
Európa egyébként csak mintegy ötödét teszi ki a globális energiagazdaságnak, ráadásul sokfélesége, nehézkes közös döntési mechanizmusa miatt az utóbbi időben lemaradást mutat például az ázsiai infrastrukturális erőfeszítésekkel szemben. Míg Európában egy gázvezeték engedélyeztetési folyamata évekig tart, Kínában ugyanennyi idő alatt meg is építik a csövet - fogalmazott a Mol szakembere.

A legutóbbi gazdasági, pénzügyi krízis az energiaiparra az átlagosnál nagyobb hatást gyakorolt, azonban a most mutatkozó jelek nem egy permanens emelkedés tünetei, tehát nem egy hosszútávon fenntartható hatékonyságnövekedést mutatnak - tette hozzá.