Az utóbbi évek másról sem szóltak a magyar gazdaságban, minthogy egyre komolyabb a munkaerőhiány az országban, a cégek egyre nehezebben találtak olyan dolgozót, aki megfelelt volna az adott pozícióba. Ennek meg is lett a következménye, a stabil állásban lévők is elkezdtek nézelődni a piacon, hiszen szinte biztosak lehettek benne, hogy lesz olyan vállalkozás, amelyik hajlandó több pénzt adni ugyanazért a munkáért.

Ennek megfelelően a fizetések is megindultak felfelé és a KSH legutóbbi adatai szerint már a 300 ezret közelíti a bruttó átlagbér, ami 12,8 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A hatás természetesen a kiskereskedelemben is megjelenik, amely bár nem ekkora mértékben, de például májustól éves alapon stabilan 4-6 százalékkal nőtt.

QP | Quality Placement

Nemzetgazdasági szempontból természetesen az lenne a legjobb, ha ezt a pénz hazai termékekre költenénk, nem külföldről behozott árura. Ezt szeretné elérni a kormány is, amely az utóbbi időben számtalan kampányt indított a magyar élelmiszerek hazai térhódítása érdekében. A teljesség igénye nélkül volt itt kampány a magyar tejért, almáért, azt is megtudhattuk, hogy magyar sonkával az igazi a húsvét, míg legutóbbi lépésével a haláfa csökkentésével hozná helyzetbe a magyar halászszakmát a kormány.

Ebben a helyzetben pedig kíváncsiak voltunk arra, hogy olvasóink mennyire elkötelezettek a magyar termékek mellett. Először az utca emberéhez fordultunk, az eredményt itt láthatja:

A kérdés a Facebook-oldalunkon is feltettük az olvasóinknak, és bár természetesen nem reprezentatív kutatásról van szó, az eredmény elég egyértelmű: a válaszadók több mint 72 százaléka kattintott arra a válaszra, hogy "nem érdekel, minden terméket csak ár vagy minőség alapján választok", 23 százalék mondta azt, hogy kis különbséget még kifizetne egy magyar termékért, míg mindössze 5 százalék volt az, aki bármekkora árkülönbségnél is kitartana a hazai áru mellett.

Nem annyira fontos a hazai

A fogyasztók világszerte egyre inkább a globális márkákat preferálják a helyben előállított termékekkel szemben - közölte még november végén a Nielsen. (Így cselezi ki az Aldi és a Lidl a magyar kormányt 2018-ban.)

Amennyiben reprezentatív kutatás a magyar részeredményeit nézzük, úgy azt látjuk, hogy itthon a tejtermékeknél abszolút favorit a helyi, 75 százaléka a válaszadóknak a hazait részesíti előnyben. Szeretjük a helyi jégkrémet és ásványvizet: tízből négyen csakis magyar márkát választanának a polcok kínálatából.

Globális kitekintés

A világmárkák iránti preferencia legerősebben a babatörlőkendő, pelenka és bébiétel, -tápszer kategóriánál mutatkozik: ahol a fogyasztók mindössze 7 és 10 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárláskor a helyi gyártókhoz húz a szíve. Alacsony még a helyi előállítású termékek iránti érdeklődés a vitaminok/kiegészítők (mindössze 12 százalék választana lokális márkát), állateledel (12 százalék), női intimhigiéniás termékek (13 százalék), energiaital (14 százalék), és konzervélelmiszer (15 százalék). Ezzel szemben a tejtermékek (54 százalék), édes-sós keksz, chips és sütemény (32 százalék), jégkrém (31 százalék) és ásványvíz (30 százalék) kategóriáknál kifejezett előnyt élveznek a helyi előállítású termékek a globális márkákkal szemben.

Erős még a magyar csokoládé-édesség kategória: a felmérésben résztvevők mintegy harmadának (30 százalék) a lokális brandhez húz a szíve. Alkohol (bor-sör) esetében erősek a globális márkák, a magyarok kevesebb mint negyede (23 százalék) választ helyi márkát.

Van egyáltalán hazai?

A Facebook-oldalunkon feltett kérdésre több komment is érkezett, Piroska például azt írta, hogy "És ki tudja megmondani, hogy az üzletláncokban melyik magyar termék? Biztos, hogy az, amire ráírják? Csak az a biztos magyar pl. élelmiszer, amit közvetlenül a termelőtől vásárolunk. Vagy pl. egy sereg magyar termék, amit időközben már Szlovákiában vagy máshol gyártanak, az minek számít?"

Ezzel a gondolatmenettel nem volt egyedül, Tamás például egy kérdést tett fel: "Van magyar termék a boltokban??? Mondjon már valaki egyet!" Marianna szerint "amit itt gyártanak vagy csomagolnak és ráírják a H betűt már azzá válik. Az igazi magyar termékeket szerintem a hazai emberek (kistermelők, kisiparosok) állítják elő. Nincs márkanevük es boltokban nem kaphatóak.... A kínai bab is az, mert itthon csomagolják. Csak, hogy itthon is lehetne az üres kertekben (akár) babot termeszteni."

Györgynek is vannak kétségei, amit jól mutat a kérdése: "És kik állítják elő a magyarnak hitt terméket?"

És Ön mennyire keresi a magyar termékeket?

Címlapfotó forrása: Shutterstock.