A hölgy beszámolt róla, hogy óriási, egy légterű irodában dolgozik, amelyet túl személytelennek érzett. Ezért saját kuckóját rengeteg családi fotóval, antik üveg papírnehezékekből álló gyűjteménye darabjaival, vicces poszterekkel és imádott kaktuszainak számos példányával tette barátságosabbá. Munkatársainak többsége semmi kivetnivalót nem talál ebben, sőt családi fotói sok beszélgetés kiindulópontjai, egyik kollégája azonban arra figyelmeztette, hogy túlzásba viszi a személyességet. Munkahelye olyan, mintha az egyik otthoni szobája lenne, ahelyett, hogy egy profi munkaerő szakszerű munkavégzésének adna teret - vélte.

Az ötös szabály

A szerkesztőknek nem volt nehéz dolguk a válaszadással, az Egyesült Államokban ugyanis mindenről készül tudományos kutatás, így erről a problémáról is olvashatók tanulmányok. A University of Michigan kutatói szerint például a személyes tárgyak egy pontig ugyan segítenek barátságosabbá tenni a munkahelyet, azon túl azonban megkérdőjelezik a dolgozók profizmusát. A túl sok határa egészen pontosan 22 százalék. Magyarán ötnél több nem a munkához kapcsolódó tárgy elhelyezése az íróasztalon azt az érzetet kelti, hogy az illető nem veszi eléggé komolyan a munkáját.

A felmérésekből kiderül, hogy ez a szabály erősebben érvényesül az USA-ban, mint a világ más országaiban. Az amerikai munkaadók jobban elvárják beosztottaiktól, hogy amikor dolgoznak, akkor tegyenek félre minden mást, és csak a munkájukra koncentráljanak. Az egyik vizsgálatban 95 menedzsert kértek meg, hogy helyezzen egymás mellé olyan tárgyakat, amelyeket nem tart a munkahelyhez illőnek, illetve olyanokat, amelyek odavalók. A végeredmény szerint minél régebben élt az Egyesült Államokban egy-egy a tesztbe bevont személy, annál skrupulózusabban választotta szét a tárgyakat, annál kevésbé viselte el a családi fotók, kabalatárgyak, illetve az íróeszközök, az órák stb. keveredését. Érdekesség viszont, hogy a virágokat semleges tárgynak tartják, amely nem utal gondozója munkához való hozzáállására.

Ez van idehaza

Magyarországon nem jelentkezik külön elvárásként a munkaadók részéről, hogy beosztottaik kerüljék munkahelyük személyessé tételét, de az sem jellemző, hogy kifejezetten örülnének, az ilyen kezdeményezéseknek - derül ki a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó Grafton Recruitment egyik ágazatvezetője, Kovács András tapasztalataiból. A vállalkozás munkatársai rengeteg munkahelyen megfordulnak, s általában azt látják, hogy néhány személyes tárgy azért szinte mindenütt megtalálható az alkalmazottak, kisebb-nagyobb főnökök asztalain. Főként családi fotókról, kabalatárgyakról van szó, de a virág sem ritka. Utóbbi akkor szúrhat szemet a munkatársaknak, ha valaki olyan dzsungelt nevel maga körül, amitől már nem látni, hogy ott van-e, mit csinál stb.

Más-más elbírálás alá esik az a munkatárs, aki közvetlen kapcsolatban van az ügyfelekkel, illetve aki nem – mondja Dénes Gábor, a Menedzserek Országos Szövetségének főtitkára. Az előbbieknél is előfordulhat egy-egy személyes tárgy, de nem helyénvaló, hogy az az ügyfél orra előtt legyen. A utóbbiak nagyobb szabadsággal tehetik személyesebbé munkahelyüket, ami a szakember szerint stresszoldó lehet, növelheti a munkahelyhez való kötődést, a vezetés iránti bizalmat (hiszen megengedte a személyes tárgyak kirakását). Persze a túl sok plüssmaci, fénykép már elvonhatja a figyelmet a munkáról, amit nem szeretnek a menedzserek. Az azonban, hogy hol a határ, egyedi esetektől függhet.

Az üzenet-hatás

Mellékes hatása a személyes tárgyaknak, hogy van egyfajta kommunikációs szerepük. A kitűzők, a kabalatárgyak - például egy Forma-1-es autó az asztalon -, a családi fényképek árulkodnak tulajdonosukról, segíthetnek abban, hogy a vezetők és beosztottak többet tudjanak meg egymásról, ami javíthatja munkakapcsolatukat is. A növények megjelenését nem semlegesnek, hanem kifejezetten pozitívnak tartja Dénes Gábor, de óvna attól, hogy az ismert magyar közmondás alapján (Aki a virágot szereti...) viszonyuljunk ahhoz, akinek az asztalán az irodájában növényeket látunk. Nem vagyunk egyformák: van, aki az okleveleit teszi ki a falra, van, aki sok virágot tart maga körül, de ez nem árulja el, melyikük az emberségesebb.

A profi a munkájáról beszél

Egy másik felmérésben azt kérték munkaközvetítőktől, hogy értékeljék egy amerikai és egy brazil munkakereső bemutatkozását. A válaszokból az derül ki, hogy az előbbi esetén a legkisebb személyes megjegyzés negatívumként jelent meg, mivel csökkentette az illető profi imázsát, míg az utóbbinál bőven belefért az interjúba az ilyen típusú jellemzők említése, mert a braziloktól nem várnak el olyan szakmai precizitást, mint amerikai kollégáiktól.

Mindezek alapján a kérdező vitáját eldöntő jó tanács így hangzik: jobb, ha hazaviszi személyes tárgyainak többségét, ha nem akarja, hogy főnöke úgy lássa, nem veszi elég komolyan a munkáját.
QP | Quality Placement