Igen találó és szimbolikus példát hallottam a minap egy konferencián, mely tökéletesen leírja azt a kort, amelyben élünk: egy bádogos kíván valahol Amerikában hitelhez jutni és a tárgyalások egy bizonyos szakaszában folyton beleütközik a kérdésbe: és hogyan áll az eBusiness-szel? Erre rendre az a válasz, hogy ő bádogos, mi köze lenne az eBusinesshez. Az eredmény: elutasítás. Egy idő után már nem bírja és utánajár a dolognak, hogyan lehetne mégis csak köze hozzá. A végeredmény sejthető: megtalálja a módját, hogyan kerülhetne ki az internetre, megkapja a hitelt és ma milliomos. A történet több egyszerű anekdotánál, a bádogos is inkább azt jelképezi, hogy nincs az a tevékenység, vállalkozás, amellyel ne lehetne kapcsolatot találni a mai gazdaság fő áramává váló eBusinesshez. A napokban Magyarországon is jelentős mérföldkőhöz érkezett az e-gazdaság: a Matáv, az OTP, az Andersen Consulting és a Compaq Computer Magyarország részvételével megalakult az a konzorcium, amely az első nemzeti elektronikus vállalatközi piac megalapítását tűzte ki célul. Az alapítók összességében több milliárd forintos beruházással négy hónap alatt hozzák működésbe az elektronikus piacot. Az alapítók az amerikai Commerce One cég Microsoft-alapú technológiáján valósítják meg a piac működtetését, amely a világ számos országában, köztük az USA-ban és több tucat országban már bizonyított. A Compaq hasonló, Commerce One technológiával működő piacok indítására kötött megállapodásokat többek között Izraelben, Tajvanon, Görögországban és Portugáliában. Európában mindazonáltal a kezdeményezéssel sok országot megelőznek a magyar piac alapítói, a nemzeti elektronikus piac elindításával az összes közép-kelet-európai ország mellett például Ausztriát is. Mit jelent mindez 2000-ben, Magyarországon? Jóval többet, mint azt az első pillanatban gondolnánk. Magyarország- közhely, de igaz- az infrastruktúra terén jelentős hátrányban van a meghatározó, fejlett országokkal szemben. Úthálózatunk fejletlen, vasútvonalaink korszerűtlenek és bár a fejlesztés napirenden van, évekbe telik, míg érezhető változásra számíthatunk. Adott viszont a virtuális tér, amelyhez immár megfelelő mennyiségű és minőségű (bár egyelőre sokat bírált árszintű) telekommunikációs eszköz és szolgáltatás áll rendelkezésre és a piacok nyitásával itt további kedvező elmozdulás várható. Adott az újat befogadni kész vállalati közeg és adottak a szállítók is, akik a világon ma elérhető legmodernebb eszközöket, szolgáltatásokat és szaktudást képviselik. És mostantól rendelkezésre áll a legfontosabb, az elektronikus piac maga, amely értelmet és valós kereteket ad ehhez az izgalmas vállalkozáshoz. Ha valahol érdemes a későn jövők előnyéről beszélni, az elektronikus gazdaság mindenképpen ide tartozik. A magyar vállalatok számára tehát hamarosan adott lesz minden feltétel versenyképességük nemzetközi szintre hozásához. Különösen kedvező az elektronikus piac megnyitása a magyar kis- és középvállalatok számára. Ők először is minden eddiginél szélesebb körű kommunikációs lehetőséghez jutnak, sokuk talán először jelenhet meg a globális piacon. Ez a lehetőség (ismerve e kör kommunikációs feltételeit) már önmagában is meghatározó hatással lehet ismertségükre, üzletmenetükre. Mindemellett egyszerűen és gazdaságosan érhetnek el egy hatalmas, egyesített vásárlóerőt, ezzel értékesítési lehetőségeik minden eddigit felülmúlhatnak, sőt külföldre is kijuthatnak az internet globális rendszere révén. A vevői oldalon is számos előnyt használhatnak ki, mint amilyen például a beszerzési árak csökkentése a szállítók folyamatos megversenyeztetése révén. A nagyvállalatok tudják talán majd- az általuk képviselt volumen miatt- a legrövidebb időn belül a hatékonyságnövelés szolgálatába állítani ezen új eszközrendszert. Mivel tájékozottabbak lesznek, rákényszeríthetik a kínálati oldal szereplőit is arra, hogy költségeiket az éppen elfogadható szinten tartsák és ez a hatás várhatóan végiggyűrűzik majd a teljes gazdaságon, sőt érinti magát az éppen beszerző céget is, legkésőbb akkor, amikor az immár elkészült termékével immár ő jelenik meg a kínálati oldalon. Ekkor ugyanúgy a saját költségszintje határozza meg versenyképességét, mint egy ciklussal korábban, beszállítói esetében. Ez az önmagát erősítő folyamat nemzetgazdasági szinten sokkal költséghatékonyabb gazdálkodáshoz vezet, ami nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is versenyelőnyt eredményezhet. A hazai elektronikus piac néhány éven belül több millió üzleti tranzakciót bonyolíthat éves szinten, ami százmilliárd forint nagyságrendű forgalmat jelent. Ebből az igen jelentős forgalomból a piac rendkívül szerény tranzakciós díjak mellett is nyereségesen tud majd működni. Amerikai bádogos barátunk mostantól nincs biztonságban. Hamarosan versenytársai jelenhetnek meg, akik hozzá hasonlóan az elektronikus piacon is közkinccsé tehetik szaktudásukat, szolgáltatásaikat. Még szerencse, hogy a bádogos munkájához szükséges létra és bádog nem továbbítható az interneten. Egyelőre.