Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Összességében a műszaki fogyasztási cikkek piaca pozitívan tekinthet vissza 2021-re. A bevételek növekedése az év egészét tekintve az erős kezdetnek köszönhető.

Míg az év első néhány hónapjában megnőtt a kereslet és ezáltal hatalmas növekedés volt tapasztalható, az év folyamán a bevételek folyamatosan kiegyenlítődtek, és a 2020-as szint körül, sőt egyes esetekben még az alatt is mozogtak - véli Jan Lorbach, a GfK műszaki elektronikai cikkek szakértője.

2021-re vonatkozó konkrétumok

Az iparág a folyamatos világjárvány mellett a chiphiánnyal és a változó fogyasztói magatartással, valamint a fenntarthatósághoz kapcsolódó növekvő tudatossággal is szembenézett, ami például az új uniós energiacímkékben is tükröződik.

A műszaki elektronikai cikkek piacán az év során tapasztaltható volt egy általános keresletcsökkenés: a televíziók például 11 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el januártól-szeptemberig az előző év azonos időszakához képest. A gyenge kereslet ellenére a termékcsoport bevételei továbbra is enyhén pozitívak, a televízióké például mintegy 12 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy összességében kevesebb darabot vásároltak, de magasabb áron. Ez egyrészt az ellátási lánc megszakadásai és a chiphiány okozta áremelkedéseknek, másrészt a folyamatosan erősödő prémiumosodási tendenciának köszönhető. 

Ezzel szemben a győztesek 2021-ben azok a termékek voltak, amelyek legfőképp a home office, takarítási vagy ételkészítési területeken funkcionálnak. Ennek okán például a mosogatógépek globális bevétele 37 százalékkal, a fejhallgatóké 37 százalékkal, a kávé- és eszpresszógépeké 44 százalékkal, a notebookoké pedig 45 százalékkal nőtt 2021 januárja és szeptembere között éves összehasonlításban.

Az online kiskereskedelem eléri a csúcspontját

A lezárások és különböző egyéb korlátozások miatt különösen az online kiskereskedelem profitált a világjárványból. A 2021 januárja és szeptembere közötti időszakban világszerte átlagosan a teljes bevétel 34 százalékát érte el, ami a valaha mért legmagasabb szint.

Ennek ellenére az év folyamán enyhe telítődési tendencia volt megfigyelhető, nem utolsó sorban a korlátozások enyhítése és a növekvő átoltottság miatt. Míg 2021 májusában Nyugat-Európában az online értékesítés még mindig a bevételek 41 százalékát tette ki, addig 2021 szeptemberére ez az arány némileg csökkent 37 százalékra, bár továbbra is jelentősen meghaladta a járvány előtti szintet - írja a GfK.

Egészség, fenntarthatóság és új uniós energiacímkék

A vásárlók 43 százaléka aktívan kereste az egészséges életmódot segítő termékeket és szolgáltatásokat - derül ki a GfK Consumelife globális tanulmányából.

Ez tükröződik a műszaki fogyasztási cikkek értékesítési adataiban is: a vérnyomásmérők 2021 januárja és szeptembere között 20 százalékkal, a fogápolási eszközök pedig 22 százalékkal nőttek az előző évhez képest. A legnépszerűbb termékek az okosórák és a fitnesz karkötők voltak.

2022-es kilátások

Összességében a GfK a műszaki fogyasztási cikkek piacán 2022-re további bevételnövekedést prognosztizál. Az olyan trendek, mint az egészség és a fenntarthatóság, de a prémiumosodás is folytatódni fognak, ami azt jelenti, hogy a kiskereskedőknek és a gyártóknak közép- és hosszú távon át kell alakítaniuk termékportfóliójukat, hogy mind az új, mind a meglévő vásárlók igényeit kielégítsék.