Európai Unió és az állam finanszírozásával megvalósuló projekt célja

  • Balaton jó ökológiai, vízminőségi- és mennyiségi állapotának elérése;
  • a vízszint-szabályozási feltételeinek megteremtése;
  • a bel- és csapadékvízzel, mint vízkészlettel való gazdálkodás fejlesztése;
  • a vízkárelhárítás (ár- és belvízvédelem) feltételeinek javítása;
  • valamint a víz kártételei elleni védelem szintjének növelése.

A projektben Siófokon épül egy hajózsilip és egy vízszintszabályozó zsilip, valamint egy üzemviteli épület –közölte honlapján az Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Itt tart a balatoni projekt

A hajózsilipnél jelen állapot szerint az üzemviteli épület elkészült, a tárgyaló épületszárnyban az elektromos és épületgépészeti alapszerelési, valamint a szárazépítési munkálatok fejeződtek be. A tárgyaló épületszárnyon pillanatnyilag a gépészeti alapszerelési, valamint a lakatosszerkezetek mázolási munkálatai zajlanak.

A vízszintszabályozó zsilipnél szintén dolgoznak a szakemberek és az épület környezetében térbeton vasszerelése zajlik. Az íves közúti híd vasbeton pályalemez zsaluzatát alátámasztó állvány, valamint a pályalemez zsaluzat készítése van folyamatban. A Krúdy sétány felőli oldalon a fejgerenda készítés előkészítő munkálatai zajlanak.

Szélsőséges vízszintingadozás indokolta a beruházást

A 2000-es évektől kezdődően szélsőséges ingadozások jellemezték a Balaton vízjárását.

Az előrejelzések alapján ebben nem lesz változás, és mivel a Balaton rendkívül nagy gazdasági, idegenforgalmi potenciállal rendelkezik, a kiegyensúlyozott feltételeket a vízgazdálkodás eszközeivel is segítik.

Ennek egyik eszköze lehet az eddiginél jelentősebb vízkészlettartalék képzése, csökkentve ezzel az alsó szabályozási érték alatti vízállások valószínűségét.

A tartósan alacsony balatoni vízszint komoly természetvédelmi kockázatot jelent a térségben, és országosan is érzékelhető gazdasági károkat okoz.

Ahhoz, hogy a megemelt szabályozásiszint-tartás egy hosszabb csapadékos időszak esetén se okozzon károkat a part menti területeken, szükséges a balatoni szabályozás rugalmassá tétele.

Ezzel összefüggésben, az építési munkálatokon túl a Sió-csatorna vízlevezető képességének növelése érdekében a csatorna egyes mederszakaszain kotrást végeznek, illetve az árvízvédelmi töltésrendszer magasítása is ehhez a fázishoz tartozik.

A projekt részeként a hajózást is biztonságosabbá teszik a vízügyi hajózási adatbázis fejlesztésével és a hajózási jelek aktualizálásával.