Az általános indoklásban felidézik, hogy az Európai Bizottság az Európai Unió harmadik energiacsomagjának átültetése kapcsán kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. A beterjesztett törvényjavaslat emiatt módosítja a villamos energiáról szóló 2007. évi, a földgázellátásról szóló 2008. évi, valamint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi törvényt. A módosítások egy része a rendszerhasználati és egyéb díjakat, másik részük az energiapiaci belépés szabályozását érinti.

A módosítással az egyes díjakkal - rendszerhasználati díj és külön díjak - összefüggő árszabályozási keretek megállapítása a nemzeti fejlesztési minisztertől teljes egészében a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) kerül.

A rendszerhasználati díjak megállapítására háromszintű szabályozás jön létre.

  • Az első a MEKH elnökének rendelete, amely keretjelleggel tartalmazza az árszabályozás és az ármegállapítás alapelveit.
  • A második a MEKH módszertani útmutatója, amely a díjmegállapítás módszertanával összefüggő tájékoztató jellegű dokumentum a piaci szereplők számára.
  • A harmadik szint a MEKH határozata a rendszerhasználati díj konkrét mértékéről.

Az alapszolgáltatásokon túli, különdíjas szolgáltatások körét és díjait a nemzeti fejlesztési miniszter rendeletben határozza meg az egyetemes szolgáltatóknál. Az elosztó által nyújtott szolgáltatásoknál, a különdíj ellenében biztosított szolgáltatások körét a MEKH elnöke rendeletben, míg a külön díjak mértékét a MEKH határozatban állapítja meg.

Megteremtik a rendszerhasználati díjakat, az elosztó által nyújtott külön díjakat és a csatlakozási díjakat megállapító MEKH határozatok elleni jogorvoslati kereteket, a díjak kapcsán az érintett hálózati engedélyes, illetve rendszerüzemeltető a törvényben maghatározott feltételek szerint bírósághoz fordulhat.