Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Elkészült a KRESZ-módosítás tervezete, amely már csak Lázár János építési és beruházási miniszter aláírására vár, majd az új szabályok életbe is léphetnek – írja az Index.

A lap úgy tudja, hogy a legújabb KRESZ értelmében a kerékpárokhoz sorolják a lassabb elektromos rollereket. Ugyanakkor a gyorsabb e-rollerek segédmotoros kerékpárnak számítanak majd.

A 25 kilométer/óra lesz a vízválasztó sebességhatár: amely e-rollerek végsebessége ennek megfelel, azok minősülnek klasszikus kerékpárnak, a 25 kilométer/óránál gyorsabb járművek pedig segédmotoros kerékpárnak. Utóbbiak használatakor az új tervek alapján kötelező lesz a bukósisak használata. 

A kerékpár besorolású szabályok egész pontosan:

  • a kis sebességű e-rollerekre;
  • a segwayekre;
  • valamint a rollermegosztó szolgáltatások eszközeire vonatkoznak. 

A hazai rollerhasználat regulája: már Brüsszel is sürgette

Az elektromos rollerek jó ideje vita tárgyát képezték itthon is, hiszen egy viszonylag új típusú közlekedési eszközről van szó, , így értelem szerűen rá vonatkozó közlekedési szabályok sem léteztek.

 

Új budapesti tervek: legfeljebb 40 km/órával lehetne haladni a Nagykörúton

Alacsonyabb sebességhatárok a budapesti belvárosban, éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább száz helyszínen, zebramegújítási program: többek közt ezeket a javaslatokat tartalmazza a február végén nyilvánosságra hozott új fővárosi közlekedésbiztonsági stratégia. Mindemellett az új közlekedésbiztonsági stratégia arról is ír, hogy alacsonyabb sebességhatárok jöhetnek a belvárosban: a Hungária-gyűrűn belül maximum óránkénti 50 kilométeres, a Nagykörúton és azon belül maximum óránkénti 40 kilométeres sebességhatár bevezetését javasolják. A terv célja, hogy az uniós irányelveknek megfelelően 2030-ig megfelezzék, 2050-re pedig nullára csökkentsék Budapesten a halálos közúti balesetek számát.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár elmondta: az e-rollerekre vonatkozó szabályok hiánya azért is probléma, mert a rendőrség inkább segédmotor-kerékpárként kezeli a közlekedési eszközt, szerinte azonban inkább viszont kerékpárnak számítanak.

Az államtitkár a hamarosan életbe lépő szabályozásról elmondta: illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett rendszerekhez.

A huszonöt kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük – hangsúlyozta Révész Máriusz.

Kezelhetetlenné vált a rollerbalesetek száma

Március elején az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes szabályokat javasolt az elektromos rollerekre. A szervezet állásfoglalása szerint az utóbbi években számtalan baleset és haláleset történt az e-rollerek használata közben. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács a közlekedésbiztonság érdekében többek között azt javasolja, hogy az elektromos rollereket csak 16. évét betöltött személy vehetné igénybe, továbbá a testület tilalmat vezetne be a jármű gyalogúton, illetve ittas állapotban történő használatára.