Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Tavaly 116 ezer új személygépkocsit értékesítettek, 20 százalékkal többet az előző évinél.

Az új kishaszonjárművekből a várakozásaik szerint mintegy 21 ezer kerülhet forgalomba, ez 5,3 százalékkal meghaladja a tavalyi számot - ismertette Erdélyi Péter. Hozzátette, 2017-ben 7 százalékkal csökkent az értékesítés ezen a területen az előző évihez képest, de a növekedési hitelprogram kifutása miatt erre számítottak is.

Az MGE ügyvezető elnöke elmondta, tavaly 155 ezernél több használt személyautót importáltak és helyeztek forgalomba Magyarországon, a belföldi autópark átlagéletkora 14 év felett van, míg az uniós átlag 10,7 év. Felhívta a figyelmet ennek kedvezőtlen műszaki és környezeti hatásaira, amelyek csökkentése érdekében szerinte a használt autók importjának szabályozásában jelentős változásokra lenne szükség.

A Magyarországra behozott autók átlagéletkora 12 év fölött van, az autópark 67 százaléka 10 évesnél idősebb, és csak a 10 százaléka fiatalabb 5 évesnél.

Az MGE előrejelzése szerint idén 5600 új nagyhaszongépjármű és 600 új busz kerül forgalomba, 4, illetve 7 százalékkal kevesebb a tavalyinál - ismertette az ügyvezető elnök, aki ugyanakkor nem zárta ki, hogy kedvezőbben alakulhatnak a számok az általuk vártnál.

A motorkerékpároknál 8,5 százalékos növekedésre, mintegy 2500 új jármű értékesítésére számít a gépjárműimportőrök egyesülete, a közúti pótkocsiknál pedig 9 százalékos csökkenésre, 3800 értékesítésére.

Erdélyi Péter kedvező tendenciának nevezte, hogy 2017-ben megkezdődött a magánvásárlók visszatérése az autópiacra, valamivel 60 százalék alá került a jogi személyek által vásárolt autók aránya.

A nagyhaszonjárművek piacán jó év volt a tavalyi, Magyarországon több mint 5800 új tehergépjárművet helyeztek forgalomba, az előző évinél többet, bár az értékesítés nem érte el a korábbi csúcsot - mondta Dér Péter, az MGE elnökségi tagja.

Tavaly meghaladta a 640-et a forgalomba helyezett új buszok száma, a növekedés jelentős, 55 százalékos volt az előző évhez képest, ugyanakkor a teljes szegmens nagyon kicsi ahhoz képest, hogy mekkora igény lenne Magyarországon az elöregedett buszpark frissítésére.

Somogyi Gábor, az egyesület elnökségi tagja jelezte, a közúti pótkocsik piacán tavaly 4000 fölötti eladást regisztráltak, ez csaknem elérte a válság előtti szintet. Kiemelte ugyanakkor, hogy a szakképzett munkaerő hiánya erősen befolyásolja a piac bővítési lehetőségeit.

Zámbó Balázs elnökségi tag elmondta, hogy tavaly csaknem 2300 új motor került forgalomba Magyarországon, kevesebb az MGE által vártnál, de a 2012-es mélypont óra töretlen a növekedés, és idén is bővülésre számítanak. A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy a regisztrációs adó motorokat terhelő része az egyesület javaslata ellenére változatlan, ami megnehezíti a szegmens jelentősebb bővülését.

Ugron Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: becsléseik szerint Magyarországon az elektromos meghajtású gépjárművek aránya meghaladja majd a 10 százalékot 2030-ra. Felidézte, hogy a társaság több mint 300 elektromos töltőállomás telepítését kezdte meg 2017-ben, és összesen 1000-1200 állami tulajdonú töltőpont létesítését tervezik. Hozzátette, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium által kiírt pályázat támogatásával 213 önkormányzati tulajdonú töltő létesül.

Az idei első félév végére mintegy 300-330 állami és további 200-210 önkormányzati tulajdonú e-töltőkút üzemel majd az országban - közölte az ügyvezető igazgató.

Az elektromos gépjárművek vásárlásának támogatásáról elmondta: tavaly év végéig 600 pályázatot adtak be 735 autóra. A támogató okiratokat kiállították 643 autóra, és 260 jármű esetében kifizették a támogatást. Ugron Gábor hozzátette, dolgoznak a pályázati struktúra felgyorsításán.

Az ügyvezető igazgató felidézte azt is, kormányzati döntés alapján 2030-ra az állami tulajdonú autók 30 százalékát tisztán elektromos meghajtásúra cserélik.