A 2007. évi szezon nem kedvezett a karácsonyi édességek értékesítésének, hiszen a fogyasztás mind a szaloncukrok, mint a csokoládéfigurák piacán szűkült - derül ki a GfK Hungária most közzétett elemzéséből. A tavalyi idényben, azaz a 2007 októberétől 2008 januárjáig tartó időszakban az egy évvel korábbinál mind mennyiségben, mind értékben 14 százalékkal kevesebb szaloncukrot vásároltak a hazai háztartások, a csokoládéfigurák esetében pedig 10 százalék volt a visszaesés. Várhatóan az idén sem lesz fordulat, azaz nem nőnek az eladások. Az viszont kérdés, hogy a nagy szereplőnek számító Sweetpoint kiesésére hogyan reagál a többi versenytárs és a piac. Tavaly karácsonyi csokoládéfigurák kilogrammonkénti átlagára 8 százalékkal nőtt, tehát az értékben mért forgalom csak 3 százalékkal mérséklődött az előző szezonhoz képest. A szaloncukrok esetében az értékbeli forgalom is jelentősebben, 11 százalékkal csökkent. A 2007. évi karácsonyi szezonban az egy évvel korábbihoz képest 5 százalékkal mérséklődött azon háztartások aránya, akik vásároltak szaloncukrot, illetve egy átlagos háztartás 10 százalékkal mérsékelte a beszerzett mennyiséget. A fogyasztói csoportok közül az egyfős háztartások, illetve a négynél többtagú, nagyvárosi, gyermekes családok csökkentették legnagyobb arányban a szaloncukor-vásárlásaikat. Tavaly decemberben egy háztartás átlagosan 2440 forintot fordított szaloncukorra, továbbá jellemzően két alkalommal vásárolt. A szezonban két nagy beszerzési hullám mutatkozik: decemberben, az ünnepek előtt, valamint januárban, amikor már leárazva kínálják az édességet. Érdekes, hogy tavaly viszonylag korán megkezdődtek a háztartások szaloncukor-vásárlásai, az októberi forgalom 44 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miután a nagy diszkontláncok hamarabb kezdték meg a karácsonyi édesség forgalmazását. Az értékesítési csatornák közül mind a szaloncukor, mind a csokifigura esetében csak a hipermarketek és a diszkontok tudták növelni piaci részesedésüket. A jelentősen csökkenő szaloncukor-piacon 34-ről 37 százalékra nőtt a hiperek forgalmi részesedése. Az adatokból kiderül továbbá, hogy a piac 2006-ról 2007-re a minőségi termékek felé mozdult: a kereskedelmi márkák mennyiségi részesedése 16 százalékról 13 százalékra csökkent és nőtt a legmagasabb kilogrammonkénti átlagáron kínált szegmens, azaz a dobozos szaloncukrok piaci részaránya. A márkázott szaloncukrok gyártói ráadásul kisebb csökkenéssel megúszták - a saját márkás termékek esetén 30 százalék volt a volumen visszaesése. Decemberben egyébként a háztartások 35 százaléka vásárolt márkás, 7 százaléka pedig saját márkás terméket. Egy kilogramm dobozos szaloncukor ára átlagosan több mint két és félszerese a zacskós szaloncukornak és több mint háromszor annyiba kerül, mint a kimért szaloncukrok. A dobozos csomagolású szaloncukrok piacrészesedése viszont továbbra is alacsony: a 2007. évi szezonban mennyiségi részesedésük 8 százalékot ért el. A többi szaloncukorhoz képest - zacskós és kimért - viszont kizárólag ennek a típusnak nőtt a volumene, illetve értékbeni forgalma, előbbi 12, utóbbi 17 százalékkal.
QP | Quality Placement