A díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) közleményében hangsúlyozza: az új rendszer bevezetésétől a szállítmányozási tevékenység racionalizálását, a környezetbarát járművek fokozatos elterjedését, valamint az üresen, illetve részben terhelt fuvarozás csökkenését várja. A KKK emellett arra is számít, hogy javul a magyarországi, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnye, hiszen a közelben előállított áruk költsége csökken a nagyobb távolságból érkezőkkel szemben - fűzik hozzá. A használattal arányos útdíj bevezetésének célja nem a fuvarozók - így közvetetten a lakosság - terheinek növelése, hanem az időtartamhoz kötött, matricás díjak méltánytalanságainak megszüntetése. A megtett úttal arányos díjakkal megszűnik az utakat rendkívüli mértékben terhelő, nagy távolságokra közlekedő szállítók előnye, így mindenki számára érzékelhető lesz az árucikkek szállításának valós költsége - mutat rá a szervezet. A központ emlékeztet: mára már öt szomszédos országban is a megtett úttal arányos tarifát kell fizetniük a 3,5 tonna feletti teherjárműveknek. Szlovákiában 2010. január elsejétől vezették be a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozó használatarányos elektronikus útdíjat. Csehországban ugyanekkor szintén három és fél tonnáig terjesztették ki, a 12 tonnát meghaladó teherjárműveknek már 3 éve kötelező elektronikus útdíjat. A KKK hozzáteszi: a magyarországi útdíjrendszer zökkenőmentes bevezetése érdekében figyelemmel kíséri a szlovákiai díjpolitikai váltás tapasztalatait. A központ az elmúlt napok történéseiből azt a következtetést vonta le, hogy az érintett fuvarozók regisztrálását a Szlovákia által biztosított félévnél hamarabb kell kezdeni az új rendszer indulása előtt, továbbá kezdetben a Pozsony által meghatározottnál alacsonyabb árakat kell kiszabni.
QP | Quality Placement