Örülünk, hogy a Letelepedési Magyar Államkötvény program iránt Magyarországon komoly érdeklődés van, de folyamatosan nő az érdeklődés a megcélzott ügyfelek, a letelepedési kötvényt vásárlók körében is  - monda el a közreműködésre elsőként lehetőséget kapó Hungary State Special Debt Fund (HSSDF) vezérigazgatója, Lian Wang. Tájékoztatása szerint eddig 179 igénylést fogadtak be, ebből 70 igénylő teljes egészében befizette az igénylési összeget, a várakozások szerint szeptember végére több, mint 200 igénylés érkezik be majd az alaphoz és Lian Wang az év végére több, mint 400 igénylésre számít. A szakember szerint a programba való jelentkezés és a tartózkodási engedély kiadása között idő telik el, ezért az alap eddig 60 kötvényt tudott átadni. Az érintettek közül már több, mint huszan megkapták a jóváhagyást és a letelepedési engedélyt. A program iránti érdeklődés a szakember szerinbt egyre komolyabb. A legtöbb érdeklődő kínai - mondta el a Napi Gazdaság kérdésére Lian Wang. ezt egyebek mellett az is magyarázza, hogy a vietnami üzletág felállítása még folyamatban van. Ez ott igen hosszú időt vesz igénybe, ami hosszabb időt vesz igénybe.

Lapunknak az igénylések maximális számára vonatkozó kérdésére a vezérigazgató arra hívta fel a figyelmet, hogy az alap felelőssége az is, hogy csak olyan befektetők juthassanak a program révén magyar letelepedési engedélyhez, akik egyfajta hozzáadott értéket képviselnek a fogadó ország számára. Épp ezért nem feltétlenül az a cél, hogy minél több befektetőt találjanak és a befizetett pénz révén csökkenjen az államadósság, hanem az, hogy az érintett befektetők révén növekedjen a turizmus, illetve a letelepedési engedélyt kapók esetleg újabb magyarországi befektetésekkel segítsék a magyar gazdaság fejlődését. Ennek kapcsán azt mondhatjuk, hogy ezer sikeres igénylő, akik valódi hozzáadott értéket tudnak teremteni és kiegészítő módon befektetnek és így hozzájárulnak a magyar-kínai gazdasági kapcsolatokhoz, sokkal többet ér mint 3000 olyan ügyfél, aki csak bevásárolni akarja magát az alapba - mondta Lian Wang. A vezérigazgató hangsúlyozta: a befektetők információs anyagukat az alapon keresztül a magyar államnak nyújtják be az erkölcsi bizonyítványukkal együtt. A magyar állam az, amely meghozza a döntést az engedély kiadásáról - az elutasított ügyfelek számára az alap természetesen a teljes befizetett összeget visszatéríti.

A szakember az eredmények ismertetése mellett ugyanakkor ismételten fontosnak tartotta, hogy a kezdeti eredmények ismertetése mellett továbbra is fennálló bizonytalanságokat eloszlassa. Az alap volt az első, ami alávette magát az Államadósság-kezelő Központ (ÁKK) és a Parlament által előírt rendkívül szigorú vizsgálatnak. Egyebek mellett az alap bejegyzését végző hatóságtól egy feddhetetlenségi nyilatkozatot is be kellett szerezniük. Az alapban 25 százaléknál magasabb tulajdonrésszel bíró személyeket egyértelműen azonosítani kellett az ÁKK felé, illetve parlamenti kérésre a tulajdonosoknak egy nyilatkozatot is alá kellett írniuk. Az alap kibocsátásának memoranduma egyértelműsíti, hogy mi az, amit az alap tehet és mi az, amit nem. A memorandumot a magyar hatóságok mellett a Kajmán-Szigetek és Hong-Kong felügyeleti szerveinek is eljuttaták.

Az alapot azért jegyeztették be a Kajmán-szigeteken, mert - miként azt Lian Wnag elmondta - azokban az országokban, ahonnan a befeketőik érkeznek - Kína, Vietnam -  sokkal kevésbé megfelelő az ilyen jellegő kereskedés szabályozási háttere, ráadásul a kínai értékpapír-szabályozás nem teszi lehetővé, hogy a HSSDF-hez hasonló, nemzetközi alapok közvetlenül Kínában működjenek. Ami pedig a Hong-Kong-i kereskedést illeti, a HSSDF- megoldását az indokolta, hogy az itteni versenytársak  - még akkor is, ha nagy, helyi bankok - a befektetési alapjaikat döntő részben off-shore országokban jegyzik be. Az itteni alapok döntő része épp a rendkívül kedvező környezetet, adminisztrációt és költségeket jelentő Kajmán-szigeteken van bejegyezve, már csak azért is, mert a helyi szabályok lehetővé teszi az off-shore befektetési cégek papírjai a Hong-Kong-i tőzsdén is megjelenjenek.  Az off-shore struktúrát az is indokolta, hogy a helyi - kínai, vietnami - bejegyzési eljárások sokkal nehezebben átjárhatóak, mintha egy off-shore bejegyzésű cég jelentkezne be az adott piacokra. A helyi - kínai, vietnami - piacon csak olyan partnerekkel működnek együtt, akik a kínai hatóságok minen engedélyét bírják.

A Befektetési Célú Tartózkodási Engedély program keretében a HSSDF a kínai és vietnami ügyfelek becsatornázását vállalta, mivel az ÁKK ezen országokban közvetlenül nem reklámozhatja a ponenciális ügyfelek körében a kötvényeket, a magyar állam egyéb szervezetei, például a Külgazdasági Hivatal (HITA) pedig nem alkalmas arra, hogy ellássa a szükséges marketing feladatokat. Több országban az állami szereplőknek jogszabályok tiltják, hogy kötvényvásárlásra bíztassanak befektetőket. Az alapnak a fentiek mellett magára kellett vállalnia, hogy a hazai minisztériumok közötti közvetítést, egyeztetést is. A program sikeréért vagy bukásáért az államot semmilyen költség sem terheli.

Lian Wang szerint befektetőik értik, hogy az állampapírokat nem tudják közvetlenül megszerezni a feltételek szerint, nem okoz fennakadást nekik, hogy - az egyébként nevesített - államkötvényeiket egy központi szerv - az alap őrzi. Az alap tulajdonolja a kötvényeket, az alap tulajdonosai pedig a jegyzők.