Töretlenül hasít az e-kereskedelem, és ez a pandémia után sem fog megváltozni. 100-ból 30 magyar rendel negyedévente, 20 havonta, 6 pedig hetente minimum egyszer a világhálóról, derül ki a Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riportból. Ráadásul 10-ből 9 rendszeres online vásárló magyar minimum annyira aktív tervez maradni idén, mint a tavalyi rekord évben.

Az idősebbek is ráharaptak a lehetőségre

QP | Quality Placement

A koronavírus kinyitotta a virtuális boltok kapuit az idősebb korosztály előtt. A 18-39 éves korosztály a legaktívabb az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a netről, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat a webshopperek aránya (39 százalék). A tipikus hazai online vásárló városban él (77 százalék), legalább érettségivel rendelkezik (84 százalék), és 55 százalékuk háztartásának havi nettó jövedelme 300 ezer forint felett van.

Érdekesség, hogy több olyan terméktípus van, amit kifejezetten a koronavírus alatt kezdtek el a magyarok online vásárolni. Ilyen az élelmiszer, a ruhanemű vagy a háztartási tisztítószerek. A könyv viszont egyértelműen a járvány vesztese, erről nyilatkozták a legtöbben, hogy ritkábban vásárolják, mint a járvány előtt.

A magyarok kifejezetten nyitottak az innovációra - főleg akkor, ha az kényelmes: 10-ből 6-an használták ujjlenyomatukat jóváhagyásra. Az első ránézésre transzparens, megbízható fizetési rendszerek szerepének fontosságát jól mutatja, hogy 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarában volt, de a fizetés előtt végül mégis elállt a tranzakciótól.

A bankkártya a legmegbízhatóbb

A lakosság több mint fele mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál, és az e-vásárlók több mint fele a bankkártyás opciót preferálja. Már pusztán az, hogy van lehetőség kártyás fizetésre, bizalmat sugároz: 40 százalékra nőtt azok száma, akik szerint ez az opció önmagában erősíti egy webshop megbízhatóságát. Ebben nagy valószínűséggel komoly szerepet játszik a chargeback funkció, hiszen ellentétben az utánvétellel vagy átutalással a kártyabirtokosok visszakapják pénzüket, ha visszaélés áldozataivá váltak, vagy nem azt a terméket kapták, amit szerettek volna.

Az élet minden területére beköltözött az online tér. Szinte nincs olyan helyzet, amelyben nem rendeltek már terméket a netről. Az ágyból vásárlás vezeti a rangsort, az emberek majdnem 60 százaléka vásárolt már párnák közt fekve. A következő legnépszerűbb helyzet a tv-nézés, innen már a magyarok 52 százaléka, míg munkahelyen munkaidőben 45 százalékunk intézett már digitális vásárlást, emellett 17 százalék rendelt már a vécén ücsörögve.

Hogy milyen helyzetben vásárolnak az emberek összefügg azzal, hogy mit vásárolnak: például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségből legtöbbször háztartási termékeket vesznek, a gyerekekkel való foglalkozás közben a játékok vásárlása a leggyakoribb. Ennek a kiterjesztett “mindig online” jelenlétnek azonban van egy sötét oldala is: az emberek 5 százaléka életveszélyes helyzetben is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben - ezekben a helyzetekben az emberek legtöbbször műszaki cikkeket vásárolnak.