A kelet-európai országokra általa nyilvántartott szuverén adóskockázati besorolásokban egyáltalán nem szerepel az a várakozás, hogy az uniós hatóságok a jelenlegi gazdasági-pénzügyi nyomásra tekintettel lehetővé tennék ezeknek az országoknak az euró bevezetését a maastrichti felvételi előírások teljesítése nélkül - szögezte le a legnagyobb európai hitelminősítő.

A Financial Times értesülése szerint a Nemzetközi Valutaalap (IMF) egy bizalmas elemzésében szorgalmazta a kelet-európai valuták lecserélését az euróra még a térségi gazdaságok formális euróövezeti csatlakozása előtt.

A pénzügyi kihívások, amelyek az egyes kelet-európai országok - különösen a jelentős külső finanszírozási igényű, kötött árfolyamot alkalmazó, nagy euróadósságú balti államok - előtt tornyosulnak, felvetették azt a kérdést, hogy a korai euróbevezetés nem jelenthetne-e hatékony "kitörési stratégiát" - írja a Fitch. Az euróövezeti jegybank (ECB), a brüsszeli EU-bizottság és az EU politikája azonban változatlanul az, hogy az eurót az egyes országok csak a maastrichti konvergencia-feltételek ár- és árfolyam-stabilitási, valamint kamat-, deficit- és államadósság-előírásainak teljesítése után vezethetik be - teszik hozzá.

Járvány

A hitelminősítő szerint az uniós hatóságok azért is ódzkodnának az idő előtti euróbevezetés lehetővé tételétől, mert tartanak attól, hogy egy-egy felvett országról kiderül: képtelen, vagy nem is hajlandó a szükséges kiigazítások gazdasági és politikai költségeinek elviselésére, és akár úgy is dönthet, hogy ki akar lépni az euróövezetből. A Fitch szerint egy ilyen fejlemény "járványt" indíthat el a valutaunón belül, különös tekintettel azokra a nyomásokra, amelyek egyes jelenlegi euróövezeti tagállamokra nehezednek.

A Fitch Ratings csütörtöki londoni elemzése szerint ha mégis bekövetkeznék az euróövezeti csatlakozási feltételek valamilyen "váratlan" enyhítése, és ez megnyitná az utat a korai euróbevezetés előtt, arra a hitelminősítő az érintett országok esetében várhatóan az adósbesorolások pozitív módosításával reagálna.

Az euró egyoldalú meghonosítása azonban jóval kevésbé lenne előnyös megoldás, mivel nem nyújtana hozzáférést az euróövezeti jegybanki likviditáshoz, és az így eljáró országoknak az ECB döntéseire sem lenne befolyásuk, emellett az uniós politikai döntéshozók jóindulatát is elvesztenék, áll a Fitch londoni elemzésében.

A csehekkel együtt csatlakozhatunk

A hitelminősítő előrejelzése szerint Észtország, Litvánia és Lengyelország 2013-ban, Magyarország, Csehország és Lettország 2014-ben, Bulgária és Románia 2015-ben vezetheti be az eurót.

Ezek a menetrendek azonban a Fitch szerint bizonytalanok, nem utolsósorban azért, mert az időpontok függhetnek a felvételi előírások értelmezésétől is. A Fitch szerint felmerülhet például, hogy a referenciaszint alatti infláció fenntarthatónak tekinthető-e, ha "szélsőségesen súlyos" recesszió következtében süllyedt a tűréshatár alá, megengedhető-e a GDP-érték 3 százaléka feletti államháztartási hiány, ha az csak "kivételes és átmeneti", és az is, hogy egy IMF-program összeegyeztethető-e a "súlyos feszültségek nélküli" ERM-II.-tagság előírásával.

Az MTI ez utóbbi felvetéssel kapcsolatos kérdésére - miszerint a Nemzetközi Valutaalap Magyarországnak összeállított pénzügyi programja akadályozhatja-e a magyar belépést az euróövezet előtt kötelező ERM-II. árfolyamrendszerbe - Ed Parker, a Fitch feltörekvő európai szuverén besorolásokért felelős igazgatója, az elemzés szerzője azt mondta: a magyar IMF-program önmagában ezt nem akadályozná meg, de a külső finanszírozási helyzet "megnövekedett bizonytalansága", és a valutaárfolyam-kilengések olyan tényezők, amelyek esetleg késleltethetik az ERM-II.-csatlakozást.