A Budapestet délről - jó messziről - elkerülő V0 tehervasútvonal megépítésének megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült, a magyar és a kínai fél megállapodást kötött a szakmai együttműködésről. Jelenleg a beruházás finanszírozásáról folynak tárgyalások a két ország fejlesztési bankjai között. A további tervezési és kivitelezési munkák megkezdésének időpontja annak függvénye, hogy mikor születik meg a finanszírozásról szóló, bankok közötti megállapodás - válaszolta Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter Korondi Miklós jobbikos honatya írásos kérdésére.

Amint arról korábban beszámoltunk, a projekt kapcsán az meglehetősen biztosnak látszik, hogy a költségvetés számára nem térül meg a beruházás. Ahhoz ugyanis teherforgalom-duplázásra volna szükség, márpedig ezt csak több évtizedes távlatban látják elérhetőnek a szakértők.

Cegléd és Szolnok is jól járhat

A beruházás foglalkoztatást bővítő hatásaként valószínűsíthető, hogy a vasútépítés időszakában a ceglédi vállalkozások jelentős megrendeléseket szerezhetnek, ezzel új munkahelyek is létrejöhetnek. A város és környékének logisztikai jelentősége a vasúti áruszállítás volumenének növekedésével felértékelődik - prognosztizálta a tárcavezető. A meglévő vállalkozások helyzetének javulása, új vállalkozások letelepedése fokozhatja a munkaerő-piaci keresletet. Várhatóan szükség lesz a szolnoki rendezőpályaudvari funkciók bővítésére, így a munkahelyteremtő hatás a megyeszékhelyen is érzékelhető lehet. Az új vasúti szállítási lehetőség ugyanakkor a tágabb értelemben vett térségben jelenlévő vállalkozások szállítási kapacitásárai s pozitív hatással lehet, ami szintén élénkítheti a munkaerő iránti keresletet.

Idén felpörögtek az események

Egy júniusi kormányhatározat szerint a kabinet egyetért a V0 vasútvonal beruházás előkészítésének folytatásával, és elfogadja, hogy annak előkészítésére 2013-ban 1,5 milliárd forint szükséges. Az előkészítés első ütemében felmerülő 700 millió forintot a Miniszterelnökség fejezet részére biztosították a 2012-es kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat-maradvány terhére. A kormány egyúttal felhívta a nemzetgazdasági minisztert, hogy gondoskodjon a fennmaradó további forrásszükséglet ütemezett rendelkezésre állásáról a Miniszterelnökség számára. A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkárának és a nemzeti fejlesztési miniszternek pedig intézkednie kell a beruházás előkészítésének elindításához szükséges beszerzések feltételes megindításáról. A szerződések hatálybalépése a kormánynak a beruházás megindításáról szóló végleges döntésétől függően történhet meg.

A terv 113 kilométer hosszú, két vágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna

A kabinet márciusban döntött a V0-ás vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest-Szolnok és a Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalakat köti össze. Majd a beruházásról április 12-én írt alá szándéknyilatkozatot Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jüan Li, a Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója Budapesten. Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára akkor hangsúlyozta: ha a V0-ás vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában. Azt is elmondta, több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-ás vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg. Április 18-án pedig Szijjártó Pekingben tárgyalt a tehervasúti gyűrű kiépítésének finanszírozásáról és kivitelezéséről Csiang Jao-ping kereskedelmi miniszterhelyettessel, valamint a Kínai Vasútépítési Vállalat (CCECC) és a Kínai Fejlesztési Bank (CDB) felsővezetőivel.

Már nem is annyira fontos?

Miközben a logisztikai szakma teljes mellszélességgel állt ki a Budapestet délről, jókora távolságból megkerülő tehervasúti pálya, a V0 megépítése mellett - amelytől többek közt a vasúti árufuvarozás versenyképességének javulását várják -, a kabinet pedig már az idei büdzséből költött az előkészületekre, a nettó 300-400 milliárd forintos beruházás megtérülési számításaival eddig adós maradt a kormány. Kormányzati körökből korábban úgy értesült a Napi.hu, hogy a másfélmilliárd forint "elköltését" követően ráadásul újra kikerült a kabinet figyelmének fókuszából a V0 ügye.