A Céginfo.hu-n elérhető 2011-es adatokból jól látszik, hogy a reklámadó a két országos kereskedelmi adóra van kihegyezve, a Napi Gazdaság által becsült nyolcmilliárd forintos adóbevételből hatmilliárdot tőlük szedhetnek be, ezen belül is bő négymilliárdot az RTL-től, 1,7 milliárdot pedig a TV2-től. (Miután a cégek nem közlik külön, hogy bevételeiken belül mekkora részesedése van a reklámbevételeknek, az alábbi táblázatban szükségszerűen leegyszerűsítéssel éltünk.)

A legnagyobb reklámadó-fizetők
CégÁrbevétel (millió Ft)**Reklámadó (millió Ft)*Adóterhelés (adó/árbevétel)
M-RTL Zrt. (RTL Klub)29 2054 38115,0%
MTM-SBS zrt. (TV2)16 2651 79311,0%
Sanoma Media Budapest Zrt.18 2274512,5%
HírTV ZRt.8 8864294,8%
Viasat Hungária Zrt.8 1793584,4%
Ringier Kft.13 6602231,6%
R-Time Kft.5 7061111,9%
Pannon Lapok Társasága Kft.9 949400,4%
RTL Kábeltelevízió Kft.4 655370,8%
Publimont Kft.4 360340,8%
Origo Zrt.4 034300,8%
ESMA Zrt.4 032300,8%
AS-M Kft. (Axel Springer)7 516280,4%
AS-B Kft. (Axel Springer)7 418270,4%
Epamedia Hungary Zrt.3 667270,7%
Lapcom Kft.7 284260,4%
ATV zrt.2 608160,6%
MTG Metro Gratis Kft.2 492150,6%
Index.hu Zrt .2 310130,6%
Sanoma Digital Hungary Zrt.2 100110,5%
Népszabadság Zrt.3 83090,2%
Híd Rádió ZRt.1 86690,5%
HVG Kiadó ZRt.3 38070,2%
Rádió 1 Kft.1 40640,3%
Nemzet Kft.2 73340,1%
Mahir Zrt.1 21320,2%
Hungaroplakát Kft.1 11710,1%
Théma Lapkiadó Kft.1 10910,1%
Szuperinfó Média Kft.1 05310,1%
Összesen180 2598 1164,5%
* becslés, a lapkiadóknál - kivéve az ingyenes lapokat - az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt,  a többieknél a teljes árbevétel alapján számoltunk
** árbevétel éve: 2011
Forrás: Céginfo.hu, Napi Gazdaság-gyűjtés

A Google és a Facebook a törvény szövege alapján szintén érintett, előbbi magyarországi árbevétele 10-15, utóbbi 1-3 milliárd forintra becsülhető 2012-re . Ez azt jelenti, hogy amennyiben sikerül behajtani az adót, a Google-tól 0,5-1,5 milliárd forint, a Facebooktól legfeljebb néhány tízmillió forint érkezhet a költségvetésbe. Megjegyezzük, hogy a Google Magyarországon bejegyzett cégének csupán mintegy kétmilliárd forint volt az árbevétele 2011-ben.

Hirtelen jött az új adó

Ahhoz képest, hogy pont két hete jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azt az intézkedéscsomagot, amelyet szintén a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerüléssel és Brüsszel meggyőzésével indokolt. A bevételnövelő, fokozatosságot ígérő csomagot egyébként alig egy hónappal azután rakta össze rohamtempóban a szaktárca, hogy az NGM vezetője közölte, nincs szükség költségvetési intézkedésekre. (Ezt az NGM a szerdai havi költségvetési sajtótájékoztatóján is hangsúlyozta, mondván minden rendben a költségvetésben és nincs szükség pótlólagos intézkedésekre.)

Varga az újabb kiigazító csomag ismertetésekor többször hangsúlyozta, hogy a kormány által az asztalra letett háromlépcsős javaslatcsomag intézkedéseihez fokozatosan fog hozzányulni. Vagyis először a zárolások jönnek, és ha ez nem elég, akkor az egyszeri fejlesztések, beruházások folyó költségvetésből történő finanszírozását függesztik fel és az adóemelésekhez - amelyek között reklámadóról, sőt, új adóról még egyáltalán nem volt szó - csak végső esetben nyúlnak.

Ehhez képest, mintha egy kicsit felborult volna a sorrend; és hirtelen a kalapból előkerült egy új adó, a reklámadó, amelyet "az Országgyűlés az Európai Unió által Magyarország ellen indított túlzottdeficit-eljárás megszüntetése és az arányos közteherviselés elvére figyelemmel" alkot, és amelyet bevételalapon vetnek ki, a reklám közzétevője fizeti, egymilliárd forint feletti bevétel felett 1-20 százalékot. Az első részlet már nyáron esedékes. Más adóemelésről egyelőre nincs szó, de még lehet.

Sántít az érvelés

Az újabb sarc bevezetésének indoklása azonban mintha kissé sántítana - legalábbis az, hogy az edp alóli kierülési szándék a magyarázat. Ehhez ugyanis vélhetően nem kellett volna (legalábbis most), miután a Bizottság nem kérte - és mint a szaktárca vezetőjétől tudjuk: nincs is szükség pótlólagos intézkedésekre.

A BruxInfo pénteken azt írta, hogy szinte bizonyosra vehető, hogy a Magyarországgal szemben a túlzott deficit miatt folyó eljárás megszüntetését fogja javasolni jövő szerdán az Európai Bizottság, miután most már - vagyis az új adó nélkül! - mennyiségi és minőségi szempontból is elegendőnek tartják a csomagot, valamint mert a bejelentett kiigazítás nagyobb része a kiadási oldalt érinti. A bizottság ugyanis korábban többször azt nehezményezte, hogy a hiánycsökkentésben túlsúlyban voltak a bevételek növelésére irányuló lépések - mint amilyen az adóemelés is.

A portál ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy új reklámadó kivetése és három másik ágazati adó (bankadó, energiaadó és a pénzügyi tranzakciós illeték) megemelése aligha nyeri el a Bizottság tetszését. Ez a minőségi kifogás azonban nem változtat majd azon a véleményen, hogy Magyarország megtette a szükséges erőfeszítéseket és hathatós lépéseket tett a túlzott mértékű hiány felszámolására. Mindezektől függetlenül azonban a jövő hét szerdai országspecifikus ajánlások ismertetésekor a bizottság minden bizonnyal a különadóknak is tulajdonított alacsony magyar növekedési potenciál miatti aggodalmait egyébként is hangsúlyozni fogja.