Miközben sok közüzemi vagy telekommunikációs szolgáltató azt díjazza, ha valaki az elektronikus számlázásra és fizetésre tér át, a magyarországi parkolási rendszer éppen ellenkező módon működik. Itt az aprópénzzel való rohangálás és a parkolóautomata-vadászat számít alapszolgáltatásnak és a mobilfizetés "kényelminek", amit sokak szerint 2016-ban nehéz innovatív jelzővel illetni.

Bár az automaták fenntartása és a készpénzkezelés extra költségekkel jár, mégis a mobilfizetést terheli a parkolási díjakhoz képest magas tranzakciós díj. Ez a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél 50 forint, a három nagy mobilszolgáltatónál pedig 75-115 forint közötti összeget kell fizetni parkolásonként. Ez a pár száz forintos óránkénti parkolási díjakhoz viszonyítva magas összegnek számít.

QP | Quality Placement

Nem tudni, mi volt a díjszabás kialakításának célja az évek során. Talán azt gondolták, hogy az egymástól távolra kihelyezett, a papírpénzt még csak hírből sem ismerő automaták elég rémisztőek lesznek ahhoz, hogy az átlagfizetésekhez képest magas díjak mellett még a tranzakciós költségeket és - előfizetéstől függően - az sms-díjat is kifizessék az autósok.

Úgy tűnik azonban, mindez nem volt elég. A napokban érkezett ugyanis a hír, hogy a ferencvárosi önkormányzat kísérleti parkolási zónát alakít ki, ahol a parkolójegy-kiadó automatákat a Budapesten eddig előírt távolság kétszeresére helyezik el. Ennek ellensúlyozására, az autósoknak nem öt, hanem tíz percük lesz megvenni a jegyet, illetve a mobilparkolást segítő, zónakódokkal ellátott táblákat is kihelyeznek. A díjbeszedő automaták pedig billentyűzetet is kapnak, amellyel az autós a rendszámát is megadhatja, így könnyebben érvényteleníthetők a türelmi időn belül kapott büntetések. Az önkormányzat közleménye szerint a kísérleti zónát a főváros engedélyével alakították ki.

A Napi.hu megkérdezte a fővárosi önkormányzatot, hogy máshol is tervezik-e hasonló zónák kialakítását, illetve csökkentik-e a kényelmi díjakat. Eddig nem kaptunk választ.

Az automaták ritkítását nehéz másként értelmezni, mint az autósok rákényszerítését a drága mobilfizetésre. Ha pedig nem csökkennek a tranzakciós díjak, akkor felmerül a kérdés, mi lesz az infrastruktúrán megspórolt pénzzel, hiszen a parkolás alapvetően nem üzlet, hanem forgalomszervezési eszköz.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy a kísérleti zónát azon a József Attila lakótelepen alakították ki - az Ecseri út és a Pöttyös utca metrómegállók mellett - amelyet az autósok korábban ingyenes p+r parkolónak használtak. Parkolni persze most is lehet a lakótelepen időkorlát nélkül, óránként 175 forintért - ez 8-18 óra között 1750 forint naponta, plusz a tranzakciós díj. A borítókép forrása: Ferencváros Újság