A mostani metrófelújítással a város egyik legösszetettebb földalatti térségének nagy részében sikerült olyan módon rendet teremteni, hogy a jól végiggondolt építészeti elemek segítségével nemcsak kellemes és üdítő, de az utasokat megfelelően kalauzoló csomópont alakult ki - írja Bán Dávid kulturális antropológus, városkutató az Építészfórum.hu-n megjelent írásában.

Ez nem kabarétréfa

A cikkét azzal kezdi, hogy létezett egy kabarétréfa valamikor a ’80-as években, amely valahogy ekképpen hangzott:

– Tudtad, hogy megint megnyílt az Elvarázsolt kastély?

– Tényleg? Hol, a Vidámparkban?

– Nem. A Deák téri metróállomáson.

És így folytatja: a Vidámparkban 1979-ben leégett, tükrös és trükkös folyosókkal tarkított vásári mulatság helyett immár a pár évvel korábban átadott Deák Ferenc téri metróállomás-komplexum szolgálhat útvesztőként, kedvére keringhet benne a kalandra vágyó polgár.

Kép: MTI Fotó, Balogh Zoltán

A Deák téren a három metróvonalat kiszolgáló aluljáró-, folyosó-, csarnok- és mozgólépcsőrendszer komplex földalatti világot alkotott. Most ahhoz, hogy ne egy elvarázsolt kastélyban érezzék magukat az utasok elveszetten keringve a föld alatti folyosókon, egy nagyon tudatos rendszert kell megteremteni, amely a pontos utastájékoztatásra, valamint a tiszta építészeti megoldásokra épít.

Ahogy a metróvonal építése idejében az 1970-es években megfogalmazták: „az azonos szerkezetű állomások belső beépítése modulrendszerű tervezést engedett meg, de ez nem jelent uniformizálást: az eltérő színhatás, a kiegészítő szerkezetek változó formája egyénivé teszik az állomásokat.

Ez egyébként feltétele is az utasok tájékozódásának, az állomások vizuális felismerésének."

Mindez az elgondolás kellőképpen adaptálódott a mai kialakításhoz, a megújuló, letisztuló terekhez. A bő öt évtizeddel ezelőtt elkezdett munka – műszakilag, biztonság- és vasút technológia tekintetében ugyanúgy, mint építészetileg – valójában mostanra fejeződött be. A korábbi, eseteként széttartó részletek egységes rendszerré álltak össze, írta Bán Dávid.

A teljes írást itt olvashatja el>>>>>