A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) idén pályázatot hirdetett gázüzemű autóbuszok vásárlására - hangzott el a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) rendezésében és a GDF Suez főtámogatásával megtartott második CNG és LNG konferencia sajtótájékoztatóján. Nagyon fontos, hogy az állam támogassa az alternatív közlekedést, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 1,6 milliárd forintos tendert ír ki CNG-vel üzemelő buszok beszerzésére - jelentette be Fónagy János közösségi közlekedésért és parlamenti kapcsolatokért felelős államtitkár. Az önkormányzati, vagy állami tulajdonú közlekedési társaságok vissza nem térítendő, úgynevezett utófinanszírozású támogatásra pályázhatnak a Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében. A pályázók a támogatás negyedéig előleget is igényelhetnek, ezzel könnyebbé válhat a tiszta üzemű autóbuszok beszerzése.

Nőhet a keret

A keret mintegy 80 új autóbusz beszerzését teszi lehetővé, jó hír ugyanakkor, hogy értesüléseink szerint várhatóan jövőre már egy nagyobb, 4 milliárd forintot meghaladó összeg állhat rendelkezésre.

A gázüzemű közlekedés hazai terjedését eddig elsősorban infrastrukturális hiányosságok, a járművek magas vételára, valamint a sűrített földgáz, azaz a CNG relatíve magas jövedéki adója akadályozták. Magyarországon mindössze három nyilvános CNG töltőállomás található, Budapesten, Szegeden, illetve Győrött, mely utóbbi kettőt a GDF Suez üzemelteti.

A legújabb, februárban megfogalmazott EU-irányelvek szerint a tagállamoknak fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gázüzemű közlekedés elősegítésére. A tagállamoknak ezek szerint 2015 decemberéig közös szabályokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan. Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. Becslések szerint mintegy 181 LNG állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén.

Magyarországon 1993-ban kezdődött meg a földgáz üzemanyagként való felhasználása az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. tevékenységének keretein belül. Az azóta Magyarországon piacvezetővé vált társaság közel 50 darab földgázüzemű járművet használ, illetve több, mint 40 buszt lát el CNG-vel. Magyarországon jelenleg körülbelül 50 darab CNG-hajtású busz közlekedik.

Hatalmas fejlődési potenciál

Az évtized végéig 100 nyilvános CNG-töltési pont megépítése at MGKKE szakmai szervezet célja  - mondta el Domanovszky Henrik, a társaság elnöke. A szakember szerint ugyanilyen távlaton 25 LNG töltési pont létrehozása is szükséges. A fejlődési potenciál hatalmas Magyarországon, amely már a környező országoktól is elmaradást mutat a kutak számát tekintve: Ukrajnában több mint 300, Ausztriában több mint 200, de Bulgáriában is több mint 100 töltőállomás üzemel már jelenleg is.

A Főgáz CNG Kft. és az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. a héten jelentette be, hogy márciustól egy sűrített földgáz (CNG) üzemű buszt biztosít tesztelésre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BKV) és a Volánbusz Zrt. számára. A két hónapig tartó próbaüzem alatt a CNG busszal a fővárosban és az elővárosi közlekedésben találkozhatunk majd.