Magyar Nemzeti Bank elnökének kedd este közzétett rendelete pontosan megszabja, hogy egy banknak – attól függően, hogy mennyi betéti és hitelkártyát bocsátott ki – hány ATM-et kell működtetnie egy fővárosi kerületben, egy vármegyeszékhelyen és a további településeken, ezeken belül a városokban írta meg a hvg.hu.

A legnagyobb pénzintézeteknél, amelyek 2,4 milliónál több bankkártyát adtak ki, ez az egész országban 1686 ATM-et jelent, és nekik a vármegyeszékhelyeken kívüli városok 80 százalékában kell gépet üzemeltetniük.

A kötelezettség csak a lakossági számlát nem vezető vagy a bankkártyapiacon 1 százaléknál kisebb részesedésű bankokra nem vonatkozik.

A rendelet pontosan előírja, hogy az így előírt darabszámnak – a mennyiségtől függően – 9 hónapon, 18 hónapon vagy két éven belül kell megfelelni, és három évenként fel kell mérni a helyzetet.

Ha a gépek átlagos pénzkiadási vagy befizetési forgalma meghaladja az MNB által megállapított értéket, akkor újabb  gépeket kell telepíteni.

Amennyiben valahol megszüntetik a pénztárat, amit csak folyamatosan csökkenő forgalom esetén tehetnek meg, a bank köteles két új ATM-et üzembe helyezni, amelyek közül az egyiket az orvosi rendelő, boltok, posta közelében, tehát az emberek által gyakran látogatott helyeken.

Ezen túl a bankoknak az ügyfelek készpénzfelvételi szokásait is legalább évente egyszer fel kell mérniük, és a berendezések forintbankjegycímlet-választási lehetőségét ennek alapján az ügyféligényekhez igazodva kell kialakítani.

Ha a most előírtnál több ATM-je van egy banknak, azok számát az adott kategóriában legfeljebb 25 százalékkal csökkentheti.

Az MNB-elnök azt is előírta, hogy „a fiókhálózata legalább 30 százalékában pénztármentes fiókot működtető hitelintézet – január 1., december 25. és december 26. kivételével – minden naptári napon legalább 7 és 22 óra között telefonon, illetve videochaten közvetlenül elérhető, ügyfeleket támogató szolgáltatást köteles biztosítani a készpénzes automaták használatához”, továbbá hogy a működő pénztárakban „a pénztári készpénzes fizetési műveleteket lebonyolítani kívánó ügyfelek nem szenvedhetnek hátrányt, a  pénztári kiszolgálás színvonala és várakozási ideje nem lehet kedvezőtlenebb az egyéb pénzügyi és kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokat igénybe venni kívánó ügyfelekhez képest”.

A rendelet február 1-től érvényes.