Az üzemanyag drágulása pozitív hatást is gyakorolhat a motorpiacra, ugyanis sok autós dönthet úgy, hogy tavasztól őszig egy alacsonyabb fogyasztású motorral oldja meg a mindennapos mobilitási igényeit – írja a Világgazdaság.

Idén az első félévben 3094 új motort helyeztek forgalomba Magyarországon, amely 14,6 százalékkal múlja felül a 2021-es, illetve 33,8 százalékkal a 2020-as első félévet – derült ki a Datahouse adataiból.

És a járványt megelőző év első felében is csak 2399 új motort helyeztek forgalomba. Idén eddig a május volt a legerősebb hónap, akkor 725 új motort helyeztek forgalomba, a leggyengébb pedig a január volt 185 járművel. Mindez azonban főként a motorozás szezonalitásával hozható össze, az elmúlt évek tendenciái alapján márciusban indul el a motorvásárlási hullám, és körülbelül a nyár végéig tart, a legintenzívebb időszakot 2019 és 2022 között az április–június jelentette.

A Datahouse-adatok alapján kijelenthető, hogy a magyarok kedvenc újmotor-márkája a Honda, amely idén az első félévben több mint ezer új motort helyezett forgalomba, és a piac harmadát tudhatja magáénak. Ez a teljesítmény egyébként közel 60 százalékkal múlta felül 2021 első félévét, és 94 százalékkal 2020 azonos időszakát.

A második helyen a Yamaha áll 444 új motor forgalomba helyezésével és 14,3 százalékos piaci részesedéssel. A márka esetében 15, illetve 18 százalékos volt a növekedés az idei első félévben a 2021–2020-as évhez képest. A dobogó harmadik fokán a BMW áll 383 járművel – a márka esetében 7, illetve 2 százalékos a csökkenés a korábbi évekhez képest. A dobogósokat a Kawasaki (172 motor), a Suzuki (171 motor) és a KTM (162 motor) követi. Közülük a Suzuki szenvedte el a legnagyobb esést: tavaly még 327 új motort helyezett forgalomba az első félévben, de 2020-ban is elérte a 271-et.

Az adatokra számos globális folyamat hatással van, ahogy az autóipar, úgy a motorgyártás is küzd az alkatrészhiánnyal, az alapanyagok drasztikus drágulásával, a logisztikai nehézségekkel, illetve az üzemanyag árának változásával. Utóbbi egyébként pozitív hatást is gyakorolhat a motorpiacra, ugyanis sok autós dönthet úgy, hogy tavasztól őszig egy alacsonyabb fogyasztású motorral oldja meg a mindennapos mobilitási igényeit.