Múlt csütörtök és vasárnap között több mint 122 ezer látogatója volt a magyarországi moziknak. A koronavírus tavaly márciusi megjelenése óta először fordult elő, hogy százezernél több mozijegyet adtak el, az előző hétvégéhez képest több mint harmadával nőtt a nézőszám - írja a G7 a mozizás jövőjét is firtató cikkében. Mivel nem volt jelentős új filmbemutató, ez egyértelműen a korlátozások enyhítésének köszönhető.

A négy nap összesen 191 milliós bevételt hozott a moziknak, amely szintén a legmagasabb tavaly március óta. Más kérdés, hogy a koronavírus-járávny előtti időszakhoz képest még ez sem sok: a korábbi évek tapasztalatai alapján a leggyengébb nyári-őszi hétvégék bevételi számainak felel meg. A legnagyobb kockázat azonban az, hogy mire igazán beindulna az ágazat, jön egy negyedik hullám, és újra be kell zárniuk a moziknak.

Ha erre nem is kerül sor, a járvány előtti forgalmat akkor sem biztos, hogy újra el lehet érni és hosszú távon fenntartani. A mozizás jövőjét már a koronavírus előtt is komolyan fenyegette a streamingszolgáltatók – mint például a Netflix – térnyerése. Ezt az amúgy sem lassú folyamatot pedig a pandémia még inkább felgyorsította. Mivel a filmstúdiók moziban nem tudták bemutatni a filmjeiket, sokan döntöttek úgy, hogy egyből interneten keresztül teszik elérhetővé őket.

Sőt, a Warner Bros tavaly decemberben bejelentette, hogy új nagy filmjeit egy időben mutatják majd be a mozikban és az HBO Max streamingszolgáltatón. Ez rengeteg nézőt vonhat el a moziktól. Bár a két élmény nem teljesen egymás helyettesítője, akik azért jártak moziba, hogy előbb láthassanak egy filmet, azok a jövőben elmaradhatnak. Ezért a moziüzemeltetők nemzetközi szinten tárgyalnak a stúdiókkal, hogy ez az úgynevezett bemutatási ablak megmaradjon, tehát legyen egy olyan időszak, amikor csak moziban lehet megnézni egy filmet.

Az ablakidőszak azonban szinte biztosan rövidülni fog. Korábban 90-120 nap volt a moziknak kifuttatni egy filmet, könnyen lehet, hogy a jövőben ennél hetekkel kevesebb idejük lesz.