Új helyzet alakult ki a hazai munkaerőpiacon, míg korábban a nagy kínálat volt a jellemző, és a munkaadók válogathatták ki a legmegfelelőbb munkatársakat, addig ma már kemény versenyben tudják csak magukhoz csábítani a dolgozókat. Napjainkra versenyképességi faktorrá vált, hogy az egyes vállalkozások mennyire jók a munkaerő megszerzésében és megtartásában.

Az új helyzet egyik legnagyobb tanulsága az, hogy senkinek nem szabad arra várni, hogy külső fél, például a kormányzat oldja meg a gondokat. A munkaerő-piaci problémák kezelése a munkaadók, munkavállalók és a kormányzat közös felelőssége - mondta Pankucsi Zoltán, a Deloitte igazgatója, a kormányzati kapcsolatok és üzleti folyamatok kiszervezése csoport vezetője.

QP | Quality Placement

Ma már bevett gyakorlat a nagyobb cégeknél, hogy 70-80 kilométeres körzetből visznek embereket az üzemekbe. Ez tudatos toborzási tevékenységet feltételez és azt, hogy akár belsős hr-munkatársak, akár külsős szakértők járják a vidéket, és felkeresik a megfelelő helyeket, hogy toborozzanak. Célszerű a helyi rendezvényeken részt venni a cégeknek, hogy megismerjék a potenciális munkavállalók. Rendkívül fontos feltétel a napi buszjárat biztosítása is - tette hozzá Csépai Martin, a Deloitte Magyarország hr-igazgatója és hr tanácsadási vezetője. A távolabb élő munkavállalók bevonzását segíti a lakhatás támogatása, amelynek keretében a cégek a munkavállalóknak akár már a minimálbér 60 százalékát kitevő összeget is adhatnak adómentes támogatásként.

A hazai munkavállalók a bér mellett a stabilitást és a komfortos munkahelyi környezetet értékelik leginkább, amikor munkahelyet választanak. Célszerű olyan megoldásokat kialakítani a munkahelyen, amelyek ezt a komfortérzetet növelik. Például legyen ergonomikus a gyártósor, hogy a lehető legkisebb fizikai igénybevétellel járjon a munka, de a zárható öltöző, a wifi elérhetősége, a vállalati konyha minősége és a jó munkahelyi közösség is fontos megtartó erőnek számít. Ez azért is fontos, mert a tapasztalatok szerint a fizikai munkavállalók mintegy 50-60 százaléka tekinthető stabil magnak, akik hosszabb távon is lojálisak a vállalathoz, azonban 20-30 százalékuk akár pár ezer forintos különbségért is hajlandó váltani.

Persze nem csak fizikai munkásokat nehéz találniuk a termelő cégeknek, már a vezető beosztású dolgozók megszerzése is egyre nagyobb kihívás. Az ő esetükben a Deloitte Magyarország szakértői szerint a fő vonzerőt az izgalmas, érdekes, kihívást jelentő feladatok jelentik, de ezenkívül fontos tényező az anyagi juttatások között a céges autó, valamint az irodai munkakörök esetében a munkavégzés rugalmassága, akár home office lehetőség felkínálása.