Mától negyven támogatott gyógyszer ára csökken, viszont kétszáznégy nem szubvencionálté – köztük a fogamzásgátló tablettáké és néhány fájdalomcsillapítóé – emelkedik. Ez utóbbinak az az oka, hogy ezen készítmények árát a gyártók – a tavaly a kormánnyal megkötött megállapodás értelmében – negyedévente emelhetik. Ugyanakkor 136 termékkel bővül a támogatott medicinák köre, továbbá három daganatos betegség kezelésére szolgáló gyógyszer ingyenes lesz. Mint azt a NAPI Gazdaság megtudta, a patikák felkészültek az árváltozásra, de mivel az új térítési díjakról szóló közlönyt az utolsó pillanatban kapták meg, a lakosságot nem tudták időben tájékoztatni. E naptól nyílik lehetőség a magánszemélyek és az egyéni vállalkozók számára, hogy csatlakozzanak az elektronikus adóbevallást benyújtók táborához. Először az okmányirodákban kell felhasználói nevet (azonosítót) és jelszót szerezni, majd fel kell keresni a www.magyarorszag.hu internetes oldalon üzemelő Ügyfélkaput, amin keresztül benyújtható az APEH-hez a bevallás és az adatszolgáltatás elektronikus úton. Az e-bevalláshoz szükséges még a Regisztrációs Adatlap kitöltése (letölthető a www.apeh.hu honlapon lévő eBEV lapról). Az adatlap személyesen és postai úton is beküldhető az adóigazgatóságokhoz, de fontos tudni, hogy annak az illetékes adóigazgatóságra történő beérkezését követő 5 munkanap múlva nyílik először lehetőség az Ügyfélkapu használatára. Az e-bevallások benyújtásakor csak a határidő a fontos, ezért a 2004-es évről szóló szja-bevallás is beadható lesz elektronikus formában. A pénzügyi, informatikai és a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter március 30-i dátumú együttes rendelete értelmében a netes bevalláshoz elektronikus űrlapot rendszeresít az APEH. Az adókötelezettség teljesítéséhez meg kell adni az adóazonosító számot is. Utóbbi hiányában, illetve téves szám megadása esetén leblokkolhat az eljárás: ha az adózó öt egymást követő esetben hibás adóazonosítót ad meg, az utolsó közlés időpontjától számított 24 órán belül nem kezdeményezhet eljárást. A beküldött űrlapot az adóhatóság „haladéktalanul” időbélyegzővel látja el, ami azért lényeges, mert ez lesz az adókötelezettség teljesítésének időpontja. Az okmánybélyeg-hamisítások miatt változó illetéktörvény értelmében az okmányirodáknál a legtöbb államigazgatási eljárás illetékét mától készpénz-átutalási megbízással (postai csekken), illetve banki átutalással lehet leróni. A banki átutalások esetében ma még csak az utólagos teljesítést tudják megoldani, míg a csekkes fizetés esetén az ügyfeleknek lehetőségük van az előzetes fizetésre. A Belügyminisztérium (BM) tervei szerint szeptember elsejétől a 274 okmányiroda mindegyikében lehetőség lesz arra, hogy az ügyfelek bankkártyás fizetéssel, POS-terminálok segítségével róják le az eljárási illetékeket. Ehhez Urbán György, a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalának vezetője szerint az szükséges, hogy április végéig ki tudják írni a szolgáltatásra vonatkozó tenderfelhívást. Az elfogadó bankkal (a POS-üzemeltetőjével) kapcsolatban megfogalmazandó elvárások meghatározásáról jelenleg folynak az egyeztetések a Pénzügyminisztérium, a PSZÁF, a Bankszövetség, az MNB és a BM részvételével – mondta el a hivatalvezető. A postai csekken történő befizetéseknek fix díja van: 55 és 73 forint között mozog annak függvényében, hogy a számlavezető bank milyen szolgáltatást kíván meg. Ehhez járul még a befizetett összeg 3,2 ezreléke, ami szintén a postánál marad. Ezt minden esetben a szolgáltatás megrendelője, a csekk kibocsátója fizeti meg. Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Rt. szóvivője szerint ugyanakkor az okmánybélyeg-forgalom csekkre történő átterelésével a posta rosszul jár: becsléseik szerint az okmánybélyeg-forgalmuk a felére esik vissza, márpedig az okmánybélyegek forgalmazásából a postai csekkek után kapott szolgáltatási díjnál jóval nagyobb volt a jutalékuk.