A Világgazdaság az áfacsökkentés gazdasági hatásairól kérdezte a Pénzügyminisztériumot, ahol a Pénzügyi Szemlében megjelent tanulmányra hívták fel az újságírók figyelmét. Ebből kiderül, hogy három hónappal az áfaváltozás után a sertés- és a baromfihús fogyasztói árában 97, illetve 86 százalékos mértékben érvényesült az árhatás.

Ugyanakkor a sertés ára az áfacsökkentés utáni fél éven belül erős emelkedésnek indult a nemzetközi áremelkedések hatására. A friss tej és a tojás áfacsökkentése negyedév múltán már csak 58-58 százalékos árhatással jelent meg. Az internet esetében 97 százalékos volt a vizsgált arány.

QP | Quality Placement

Mivel az alapvető élelmiszerekre nem rugalmas a kereslet, az árváltozás kevéssé érinti a fogyasztott mennyiséget. A fogyasztók a költségvetésből kieső áfát nem arra költötték, hogy az olcsóbbá váló termékekből többet vásároljanak. Így a 2016-2017-es áfacsökkentések csak 0,9 százalékkal növelhették a vásárolt élelmiszerek mennyiségét.

Ezen belül két százalék feletti bővülés valószínűsíthető a tej, tejtermék, tojás termékcsoportban, a kereszthatások miatt 2-3 százalékos a zöldségek, gyümölcsök körében. Eközben az áfacsökkentés miatti adókiesés harmada megtérülhet azzal, hogy negyedére csökken az illegális forgalom.

Az éttermi vendéglátásban viszont árcsökkenés helyett drágulást hozott az áfavágás, a vizsgált időszakban mínusz 8 százalékos árhatást mértek, miközben a szektorban a 2009-es (20-ról 25 százalékra) és a 2012-es (25-ről 27-re) áfaemelés is megjelent 79, illetve 82 százalékos mértékben az árakban.