Az EU helyreállítási alapjának felhasználásáról, a végleges programok tartalmáról minden tagállamnak széles körű társadalmi párbeszédet kell szerveznie, Magyarországon azonban nyoma sincs annak, hogy a kormány a több ezer milliárdos pénzköltés társadalmi vitájára készülne - írja a Népszava.

Az előzetes tervek szerint az 5760 milliárd forintos keret harmadát, vagyis 1900 milliárdot, közlekedésfejlesztésre, 950 milliárd forintot egészségügyre fordítana a kormány. A felsőoktatás feltőkésítésére, támogatására 1500 milliárd forint jutna.

QP | Quality Placement

Ezek lennének azok a prioritások, amelyekről már réges-rég széles körű társadalmi vitának kellene zajlania, ám ehelyett általánosságokat olvashatunk. A demográfia alprogram keretében például a kormány szerint egy "olyan új, átfogó reform elindítására van szükség, amely biztosítja a családok számára a megerősített intézményi és szociális hálót". A felzárkózó települések alprogramban a kormány a 300 leghátrányosabb helyzetű település komplex fejlesztését ígéri.

A helyreállítási alap forrásainak harmada menne a zöld közlekedésre: a közúttal szemben az országos és a városi (hév, metró, villamos) vasúti közlekedés előnyösebb helyzetbe kerülne, de forrásokat szánnak a zöld buszok beszerzésére is. A programban számolnak a fővárosi régió vasúti teherforgalmának felértékelődésével, ennek kapcsán utalás szinten tervbe veszik fővárost elkerülő vasúti V0-vonal megépítését.