Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
A jelentés Magyarországra vonatkozó részében az uniós végrehajtó testület emlékeztetett arra, hogy az államháztartási hiány a magyar tervek és az uniós ajánlások szerint csak jövőre csökken az eurócsatlakozást szabályozó, úgynevezett maastrichti kritériumok között szereplő 3 százalékra a bruttó össztermékhez viszonyítva. Visszautalt a bizottság arra is, hogy nemrégiben kiadott gazdaság előrejelzése szerint ennek eléréséhez jövőre az eddig bejelentettekhez képest még pótlólagos intézkedésekre lesz szükség.
Az inflációt a bizottság idén 4,6 százalékra prognosztizálja, míg a csatlakozásra most alkalmasnak talált Észtország esetében (márciusról márciusra) egy százalékban állapította meg a referenciaértéket. Úgy vélte azonban, hogy a jövő év második felében az áremelkedés 3 százalék alá csökkenhet Magyarországon. Kedvező, a gyorsabb közeledést lehetővé tevő jelnek tekintette Brüsszel azt is, hogy az euróövezeti áralakulással szembeni különbség magasabb a szolgáltatások, mint az árucikkek esetében.
A belső államadósság a GDP-arányos 60 százalékos referenciaértékkel szemben az idén 78,9 százalékra várható Magyarországon a jelentés szerint. A bizottság azonban utalt arra, hogy az adósság mostantól várhatóan csökken, és a konvergenciaprogram szerint 2012-ben már csak 73,6 százalék lesz. Ennél a referenciaértéknél ráadásul az uniós előírás nem a referenciaérték teljesítése, hanem "megfelelő ütemű közelítése".
A negyedik kritérium, a hosszú távú kamatlábak tavaly év végén 8 százalék körül alakultak, szintén magasabban az érvényes referenciahatárnál, amely a jelentésben számított (idén márciusi) szint szerint 6 százalék volt.
Megjegyezte a bizottság azt is, hogy bár a forint egyelőre nem vesz rész az eurócsatlakozás "előszobájának" is tekintett uniós árfolyam-mechanizmusban, tavaly nyár óta a váltási árfolyam általánosságban véve stabilnak tekinthető.
A jelentés szerint a nemzeti bank függetlenségének területén nincs teljesen összhangban a magyar szabályozás az uniós előírásokkal. Brüsszel egyebek között azt kifogásolja, hogy az államot képviselő Pénzügyminisztériumnak törvényes befolyása van a bank mérlegének, illetve nyereségjelentésének összeállítására.
A bizottság nem foglalt állást arról, milyen időtávlatban számít az összes kritérium teljesítésére Magyarországon. A testület azonban korábban már értésre adta, hogy a céldátum kitűzése nem feladata a brüsszeli konvergenciajelentésnek, abban a mindenkori kormány az illetékes.