A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

Indokolatlan és szakmailag előkészítetlen a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt.-nél tervezett kétszáz fős létszámleépítés − nyilatkozta a Napi gazdaságnak Nemes Gábor, a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének (KKDSZ) elnöke.

A BKV vezetése már a múlt héten megállapodott a kétszáz fős leépítés fő elveiről a központi üzemi tanáccsal. A társaság szerint az üzemeltetés egy részének kiszervezése miatt 13 százalékkal csökkent a BKV autóbuszágazatának teljesítménye, ezért van szükség az elbocsátásokra. A KKDSZ szerint viszont elkerüli a vállalat vezetésének figyelmét, hogy egyes háttérfunkciók (diszpécserszolgálat, karbantartás, takarítás) továbbra is megmaradtak, s ezek miatt is szükség van a munkavállalókra.

A szakszervezet ismeretei szerint a tervezett leépítés 106 járművezetőt érintene, a többiek pedig más, például a forgalmi területről távoznának. A KKDSZ humánusabb megoldásnak tartaná a fluktuáció kihasználását; Nemes szerint ez a közlekedési vállalat számára is költségkímélőbb lenne, hisz nem kellene jelentős összeget végkielégítésre fordítani. Járművezetők és karbantartók százai kerülhetnek az utcára átgondolatlan gazdasági döntések miatt − figyelmeztet a KKDSZ. A jelenlegi menedzsment működése alatt a BKV Zrt. munkavállalói jelentős anyagi és erkölcsi veszteségeket szenvedtek el, amelyek a szakszervezet szerint felvetik a vezérigazgató felelősségét is − teszik hozzá.

A 150 autóbusz kiszervezése után sem csökkent a budapesti autóbuszos közlekedés teljesítménye − mondta Nemes, hozzátéve: a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. felelőssége is, hogy biztosítsa a munkahelyeket. Olyan közbeszerzést kellett volna például kiírnia, amely alapján a pályázat nyertesének tovább kellett volna foglalkoztatnia a BKV jól képzett járművezetőit, s nem részben az utcáról kellett volna felvennie a munkavállalókat.

Nemes úgy tudja, hogy júliusban 72-en léptek ki a BKV-tól (egy részüknek lejárt a határozott idejű munkaszerződése). Elképzelhető, hogy van, aki a 150 új buszt üzemeltető VT-Transman Kft.-hez került, de lehetnek olyanok, akik a Volánbusz Zrt.-hez vagy budapesti városnéző utazásokat szervező cégekhez, illetve más vállalkozásokhoz mentek − véli Nemes −, annak kisebb az esélye, hogy a budapesti buszsofőrök vidéken kössenek ki. Arról viszont tud a szakszervezet, hogy több járművezető helyezkedett el Norvégiában az elmúlt hetekben, ahol jó körülményeket biztosítottak számukra, de Németországban és Angliában is lehetnek egykori BKV-autóbuszvezetők, akik nem találtak munkát itthon, illetve elégedetlenek a hazai jövedelmi lehetőségekkel.