A május-júniusi periódusban bonyolódott le a napozószerek 650 millió forintos hazai forgalmának 51 százaléka - derül ki az AC Nielsen piackutató cég 2002-es felméréséből. Ez az összesen 805 ezer literes forgalmat alapul véve, átlagosan két deciliteres kiszereléssel számolva 1,61 millió darab termék eladását jelenti. Tavaly a forgalom 84 százaléka napozószer, 11 százaléka napozás utáni ápolószer volt, a forgalom öt százalékát pedig az önbarnító anyagok adták. A piac általános jellemzője, hogy az áprilistól szeptemberig tartó főszezonon kívül inkább csak a téli síszezonban van számottevő kereslet. Ezekben az időszakokban is jelentősen befolyásolja az eladásokat az időjárás. A piac szereplői között a külföldön előállított napozószerek forgalmazói dominálnak. A Nielsen felmérése szerint a Nivea Sun, az Ambre Solaire és a Johnson's Suncare a három vezető termékcsoport. Emellett jelentős részt képviselnek az áruházláncok saját termékei is: a Drogerie Markt és a Rossmann saját fejlesztésű szereivel együtt a piacnak majd a negyedét fedi le. Ormos Gábor, a Niveát forgalmazó Beiersdorf Kft. termékmenedzsere lapunknak elmondta, hogy a napozókészítmények piacán lelassult a növekedés, de a nyári szezonban folyamatos a különböző szerek eladása. A cég a korábbi évek tíz százalék fölötti piaci növekedésével szemben a 2003-as évtől csak nyolcszázalékos növekedést remél. A termékmenedzser szerint felfutóban vannak azok a készítmények, amelyek azon kívül, hogy biztonságossá teszik a napozást, speciális igényeket is kielégítenek, úgy, mint az egyenletes barnulás, a bőr rugalmasságának megőrzése, hidratálás. A piac szegmentációja egyre inkább ezen kiegészítő jellemzők alapján történik, és a gyártók is egyre nagyobb figyelmet szentelnek termékeik másodlagos tulajdonságainak. A legnépszerűbbek a tízes-húszas faktorszámú termékek, elsősorban a naptejek, de a fiatalok körében a spray kiszerelés is divatos. Bővül a napozás utáni szerek piaca, és egyre keresettebbek az önbarnítók, főleg a nyaralást megelőző és az azt követő időszakban. Egyre nagyobb kereslet mutatkozik a speciálisan gyerekeknek kifejlesztett termékek iránt. A Sunny napozószereket gyártó és forgalmazó Sunfleur Kozmetikai Kft. kereskedelmi igazgatója, Veresegyházi Péter saját cégének piaci részesedését 10 százalékosra becsüli. Elmondása szerint a kis magyarországi gyártók hátránya elsősorban abból fakad, hogy nincs keretük olyan marketingtevékenységre, amely a piacot uraló forgalmazók termékeihez hasonlóan ismertté és elfogadottá tenné a készítményeiket. Így aztán hiába kínálják minőségileg ugyanazt jóval alacsonyabb áron, forgalmuk messze elmarad a nagy cégekétől. A Sunfleur kínálatában szerepel például napallergia elleni készítmény is, önbarnítót azonban nem gyártanak, mert nem találták megnyugtatóan biztonságosnak az ehhez rendelkezésre álló vegyi anyagokat. Veresegyházi szerint egyre keresettebbek a szoláriumozáshoz használatos készítmények - ilyen termék bevezetését a közeljövőre tervezik. Egy másik magyar gyártó, a Highcosm Bt. kereskedelmi igazgatója rendkívül elégedett cége forgalmával. Kelen Andrásné szerint az eladott termékek száma szinte évről évre megduplázódik: a tavalyi eladást csaknem százezer darabosra becsüli. Termékeik legmegbízhatóbb forgalmazói a patikák és partneri kapcsolatban állnak több kozmetikai és nagykereskedelmi áruházlánccal is.