Oroszországba szállították a paksi atomerőmű 2003-as üzemzavara során megsérült üzemanyag-kazettákat - jelentette be az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. vezérigazgatója csütörtökön Pakson. Hamvas István az atomerőműben tartott sajtótájékoztatón közölte: a tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása - tette hozzá.

Elmondta, a szállításra az elmúlt hetekben került sor, a hermetikusan lezárt tokok négy konténerben a tervnek megfelelően, biztonságosan megérkeztek a feldolgozó üzembe. Az útvonal és az időpont minősített adat - jegyezte meg, prezentációjából azonban kiderült, hogy a szállítás az ukrajnai konfliktussal nem érintett területen át történt.

Hamvas István emlékeztetett: 2003 áprilisában az erőmű kettes blokkjában, egy francia alvállalkozó cég hibájából történt üzemzavar során egy tisztítótartályban megsérültek üzemanyag-kazetták. A kettes blokkot 2004. májusban indították újra, 2007. januárban befejeződött a kazetták eltávolítása és betokozása. Végül egy ötéves folyamat során szárították, hermetizálták a kazettákat, alkalmassá téve a szállításra - mondta.

A vezérigazgató kitért arra, hogy az Oroszországba szállítást az 1966-os orosz-magyar államközi szerződés 2004-es kiegészítése tette lehetővé. A szállítást egyeztették az Euratom Ellátási Ügynökségével és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség előírásai szerint jártak el. Oroszország pozitív ökológiai szakvéleményt, Ukrajna tranzitengedélyt adott a szállításhoz.

Kérdésre válaszolva a projekt költségeiről nem közölt adatokat, de utalt arra, a francia alvállalkozó kártérítése és az atomerőmű biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.

Elmondta azt is: az atomerőmű kétéves, folyamatos működésre elegendő friss üzemanyaggal rendelkezik. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. "Dolgozunk mindhárom lehetőségen, de engedélyünk a jelenlegitől eltérő szállításra nincs" - mondta, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy "ha szükséges lesz, megszerezhető az engedély".

Közölte azt is: az üzemanyag költsége egy kilowattóra termelési költségére számítva 15 százalék, a szállítás költség ennek kevesebb mint egy százaléka.

Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomerőmű biztonsági kultúrája példa értékű. Szólt arról is, hogy az atomerőmű, a nukleáris biztonság elsődlegessége mellett, a lehető leghosszabb ideig szeretne termelni elérhető áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemidő-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes - fűzte hozzá.

Elmondta, az üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER-reaktorokat üzemeltető országok közül több alkalmazza is - mondta.