A nukleáris biztonsági szabályzat jelenleg kifejezetten tiltja, hogy az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) az új paksi blokkok engedélyezése előtt hozzájáruljon a munkagödör kiásásához - derül ki a hatóság a Népszava kérdéseire adott válaszaiból.

A kormány ugyanakkor jelenleg is dolgozik a tilalom feloldásán - erősítették meg. Más szakértők szerint ezt csak azért tehetik meg, mert bár az engedélyezés főbb szabályait az Atomtörvény rendezi, a kiadás sorrendjét csak a Nukleáris Biztonsági Szabályzatokat tartalmazó kormányrendelet határozza meg. Vagyis ez esetben kikerülhető a parlamenti "macera". Bár az ügyről már tavalyelőtt élénk megbeszélések zajlottak, információink szerint a magyar kormány csak nemrég kezdeményezte ennek három hónapig tartó hivatalos uniós vizsgálatát.

A rendelet nem véletlenül szabályozza szigorúan a hatósági hozzájárulások lehetséges sorrendjét. Semmi sem biztosítja ugyanis, hogy egy később engedélyezett erőmű pontosan "illeszkedjen" egy korábban már jóváhagyott gödörre. Süli János Paks 2 beruházásért felelős tárca nélküli miniszter december közepén lapunknak a probléma élét azzal igyekezett elvenni, hogy a gödörásási papírokat az erőmű létesítési engedélykérelmének benyújtása után három hónappal adnák be az OAH-hoz. A munkagödörre vonatkozó kérelmet a hatóság a létesítési engedélynél jóval rövidebb idő, három hónap alatt bírálhatja el.

A miniszter szerint tehát az OAH ennyi ideig párhuzamosan vizsgálhatja - így akár összefésülve - a gödör és a majdan fölé építendő erőmű terveit.

Támpontul szolgálhatnak a hatóság számára az akkorra már elkészülő, Paks 2-höz hasonló orosz atomerőművek is - vélekedett. Szakértők ennek kapcsán felvetik, felmerül-e felelősség vagy akár kártérítés kérdése, ha az OAH egy, a gödörre kiadott engedély után mégse engedélyezi az atomerőművet, vagy ha mégis, az nem követi a gödör körvonalait.

Fichtinger Gyula, az OAH főigazgatója már tavaly év elején beavatta az ötletet elsőként megszellőztető Direkt36-ot az ügyben lefolytatott 2018-os egyeztetéseik részleteibe. Bár már akkor hajlott a gödörtervek előzetes vizsgálatára, rögzítette: a létesítési engedély kiadása előtt megszerzett más hozzájárulások alapján a munkálatokat a megrendelő, vagyis a Paks II. Zrt. saját felelősségére és kockázatára kezdheti meg.

A létesítési kérelem teljes ismerete híján a gödör engedélyét nem lehet teljes mértékben az új erőműhöz szabni - tette hozzá.