Fiáth Attila: a magyar borászok közül is csak azt lehet megmenteni, aki ezt akarja
Fiáth Attila: a magyar borászok közül is csak azt lehet megmenteni, aki ezt akarja

Fiáth Attila: a magyar borászok közül is csak azt lehet megmenteni, aki ezt akarja

Azt, hogy mi a magyar bor problémája - aktuálisan is, tradícionálisan is - sokan, sokféle módon megfogalmazták már. Gyakran ezek az ülésponttal is összefüggésben vannak, de van, hogy azzal is, hogy az illető melyik borvidéket, bort, birtokméretet vagy éppen értékesítési szegmenst tekinti e témában a legfontosabbnak. A Napi.hu friss, videós podcastja ezek közül most egy tüske kibeszélésére vállakozott, amit nevezhetünk tágabb értelemben vett bormarketingnek is, bor biznisznek is, ám a lényeg egy rugó feszítéséről szól. Arról, hogy hogyan kellene ma jól eladni a magyar bort. Apropó is van, mivel az újonnan gründolt Tokaj Hegyalja Egyetem egy éppen ezt a témát felvállaló képzést indít. A podcastunk vendége Fiáth Attila, a Tokaj Wine Business Institute igazgatója.
Szabó M. István, 2022. szeptember 8. Fotó: Napi.hu

Szeptember közepén indul a Tokaj Wine Business Institute borüzleti menedzser képzése, ami azt hirdeti magáról, hogy angolul, egy év alatt nemzetközi szintű felvilágosodottságra mutat utat a hallgatóinak. A kezdeményezés nem csak azért tűnik úttörőnek, mert e képzéshez még csak hasonló sincs Magyarországon, hanem mert nem valamelyik egyetemi városban, nem agrár-, vagy közgazdasági felsőoktatási képzési központban, hanem Sárospatakon indítják el. Innen indulunk a beszélgetésben, mert a helyszín mégiscsak meglepő választás, még ha lehetne rá az is a magyarázat, hogy a képzés igényét az a felismerés szülhette, hogy az egyetem megalapításáig állami tulajdonban tartott Tokaj Kereskedőház (ma: Grand Tokaj) éppen a modern, korszerű kereskedéssel állt a leginkább hadilábon.

Folyamatosan az üzletről fogunk beszélni - mondta Fiath Attila, aki szerint nem csak Magyarországon, de a térségben sincs e képzéshez hasonló, így ez lehet a legnagyobb vonzereje is. A sárospataki egyetemnek pedig - magyarázta az intézet igazgatója - az egyik fontos, stratégiai célkitűzése az, hogy 5 éven belül a borászati képzés vezető szereplőjévé váljon Magyarországon, és ennek egyik kulcsa az eddig hiányzó borüzleti képzés. 

A Corvinuson pénzügyi területen, docensként dolgozó Fiáth Attila évek óta a dijoni bor-biznisz intézet oktatója is, de a magyar borról zajló közbeszédben azzal vált ismertté évekkel ezelőtt, hogy a megnyilatkozásait nem lehetett nem kommentálni. Megosztó figura volt, akit vagy nagyon kedveltek, vagy nagyon utáltak. Azzal ugyanis kezdeni kellett valamit, hogy a magyar borszektornak valaki Budapestről azt üzente, hogy a hazai piacon sok a túlárazott bor, és ezek el fognak tűnni a süllyesztőben. Jó kérdésnek tűnt, ezért fel is tettem, hogy mennyire volt az tudatos elgondolás, hogy rárúgta az ajtót a borral foglalkozókra, és hogy például meglehetősen sarkosan fogalmazta meg azt, hogy mit gondol a furmintról

Elég határozott véleményem van a borokról. Ez megosztja az embereket, de ezt nem tartom problémának, mert egy olyan dologról beszélünk, aminek leginkább a szép oldaláról beszélünk, vagy ha nem, akkor csak a sírás van. Szerintem pedig azt kell ez ügyben megnézni, hogy a problémákkal mit lehet kezdeni, van-e rájuk megoldás

- magyarázta Fiáth Attila. Aki szerint az elsőként hivatkozott interjút az utóbbi időszak már visszaigazolta. 

A szeptember közepén induló sárospataki képzéssel kapcsolatban sokféle kérdés lehet releváns (kik fognak kiket tanítani, mire elegendő két félév, milyen tudást fog adni az intézet stb.), és a műsor során ezek közül többet ki is veséztünk, de végső soron az a fő kérdés, hogy aki ezt az iskolát elvégzi, az több bort fog-e tudni eladni.

Fiáth Attila biztos benne, hogy igen erre az egyszerű válasz.

Indoklásként pedig elmondta, hogy a hallgatók azon túl, hogy a lexikális tudásban mindenképpen fejlődni lesznek kénytelenek, azt a lehetőséget is kihasználhatják majd, hogy az akadémiai szintű tudományként kezel bor üzlet egy-egy területének a nemzetközileg elismert francia, brit, görög és már európai szakértőivel konzultálhatnak. "Olyan ez, mint egy business school: posztgraduális a képzés, ahol a nagyon gyakorlatias képzésben fekete öves akadémikusokkal, a valós problémákra keresik a válaszokat" - magyarázta az intézet vezetője. 

A hibrid képzés (lesznek intenzív, jelenlevőséget kívánó oktatási hetek, online stúdiumok és "levelezős", önálló tanulást is igénylő időszakok is) megoldás Fiáth Attila szerint arra, hogy a hallgatóik a meglévő munkájuk mellett tanulják magas szinten a borüzletet. Az Intézet számára pedig az lehet majd jó visszaigazolás, ha a szemléletmód változáshoz szüksége alapokat meg tudja majd teremteni. "Ha öt év alatt lesz 75 olyan ember, aki megérti, hogyan kell ma a borról gondolkodni logikusan, üzletileg, akkor az a magyar borszektorban potenciálisan többet tud majd megtermelni és változtatni, mint bármi más, amivel eddig bárki próbálkozott"  - mondta Fiáth Attila.

A beszélgetés során szóba került, hogy mi az, amit idehaza nem tud a borász szakma a borról - és arról is, hogy miért került nehéz helyzetbe a borászati kormánybiztossá kinevezett Rókusfalvy Pál. E gondolatok megismeréséhez azonban már el kell indítani a fenti videót.

További videók

Ajánlom figyelmedbe az alábbi cikket!

Fiáth Attila: a magyar borászok közül is csak azt lehet megmenteni, aki ezt akarja

Azt, hogy mi a magyar bor problémája - aktuálisan is, tradícionálisan is - sokan, sokféle módon megfogalmazták már. Gyakran ezek az ülésponttal is összefüggésben vannak, de van, hogy...

A NAPI Online nem vállal felelőséget a cikküldő "Megjegyzés" mezőjébe írt tartalomért és kijelenti, hogy a cikküldő kizárólag látogatóink kezdeményezésére küld leveleket. Tájékoztatásul közöljük, hogy a cikküldő minden elküldött levélben megjeleníti a küldést kezdeményező látogató IP címét.

Copyright 2001-2024 www.napi.hu Online Kft. Minden jog fenntartva.