Heimann Zoltán: olyan akciót nem szeretnék, hogy hat palackot áruljunk tízezer forintért
Heimann Zoltán: olyan akciót nem szeretnék, hogy hat palackot áruljunk tízezer forintért

Heimann Zoltán: olyan akciót nem szeretnék, hogy hat palackot áruljunk tízezer forintért

Ma borozni fogunk, de kezdjük annak a sok valóságtartalommal is bíró közhelynek a kibontásával, hogy “a magyar bor leginkább idehaza világhírű”. Az utóbbi másfél-két évben a magyar borpiacon olyan sok minden történt, hogy muszáj erről különböző perspektívákból beszélni, a helyzetet megpróbálni jól értelmezni. Azt nem ígérhetem, hogy ma, itt az asztalnál megoldjuk a magyar bor problémáit, de egy kis betekintést reményeim szerint adhatunk arról, hogy miként néz nézett ki az elmúlt időszak egy borászat szemszögéből. A mai vendégem szekszárdi, mondhatni: családilag beleszületett ebbe a szakmába, de azért azt is egyre többen meglátják, hogy az utóbbi időszakban a bormarketinges és borkereskedői vénáját is alaposan kitágította. Ő Heimann Zoltán.
Szabó M. István, 2022. június 22. Fotó: Napi.hu

A pandémia időszak első fejezetének végén a Napi.hu egy egész sorozatnyi borász, illetve bor témájú interjút, ágazati riportot készített. Bacsó Andrástól Bukolyi Marcellen és Konyári Borin át Pátzay Istvánig mindenkitől azt tudakoltuk, hogyan változik meg a világuk, és mit tesznek, tehetnek az új kihívások teljesítése érdekében.  Ebben az interjúsorozatban Heimann Zoltánt, mai podcastunk édesapját is meginterjúvoltuk, aki akkor, két éve adta át a stafétát a családban. Innen, erre a beszélgetésre utalva indul a Napi.hu friss videós podcastja.

Onnan, hogy abból a beszélgetésből nekem az marad meg igazán, hogy a borász fogadkozott: a családi borászat olcsóbban terméket nem ad a piacra, de az új értékesítési lehetőségek elől  sem ugrik el. A kérdés adott: melyik tétel hogyan sikerült?

A birtokot vezető szakember elmondta, hogy  ezekhez most is eléggé tudnak ragaszkodni. "Egy kicsit madártávlatból nézve azonban azt kell mondanom, hogy nagyon más most a borszakma, mint amit az elmúlt 30 évben megtanultunk" - mondta Heimann Zoltán, aki szerint a magyar fogyasztók is megváltoztak, és minden korábbi elképzelésnél jobban kinyílt a piac, "úgyhogy eléggé kapkodjuk a fejünket" - tette hozzá.

Én azt látom, hogy mindig is beszéltünk a világpiacról, mint referenciáról, kóstoltuk a piacon - mi magyar borászok általánosságban -, de valódi kitörést, jelentős exportot kiépíteni nagyon keveseknek sikerült. És most már a nyomás is erős, hogy érdemi exportot építsünk föl. Több válasz is van a bortúltermelésre...

- mondta a szekszárdi borász.

Saját megoldások

A koronavírus-járvány csillapodásakor, két éve Ausztriában azt láttuk, hogy az ott működött jól, hogy telefonos kisasszonyok hívogatták a korábbi vevőket, hogy mit lehet most tenni, rendeljen bort, többet, sokat. Az bevált. Konyári Boriéknál volt online reklámkampány, házhozszállítással, holnapra - de ebből egyáltalán nem volt megrendelésük.

Ezzel kapcsolatban Heimann Zoltán a saját megoldásaikról beszélt: náluk a borértékesítésben a direkt webshop szerepe nem nagy, ehelyett a rendezvényszervezés, a gasztronómia hozzáadott értékekre építkeztek. De az is igaz, hogy a borkereskedő partnerüknél online felületen is vásárolnak. 

Magyarországon egy évben 300 millió liter bor készül a statisztikák szerint. Az export 35 millió palackos és 56 millió liter lédig volt az utóbbi években. A fő célállomások Szlovákia, Csehország, Németország, Egyesült Királyság. Miért fontos az, hogy nőjön az export, hogy minél több piacon megjelenjen a magyar bor - és mit adunk, adhatunk el Európában? - hangzott el a kérdés.

Azért fontos az export, mert kell az euró árbevétel

- mondta Heimann Zoltán. Az idei év első felének forgalmi számait látva a borász elárulta, hogy sikerült tovább növelni az export arányát; a pár évvel ezelőtti néhány százalékról 25 százalék feletti szintre sikerült eljutni.

És az baj, hogy a legnagyobb magyar borexportőr a maga majdnem 30 százalékos részarányával a Lidl? - kérdeztem a szekszárdi családi birtok vezetőjét, de annak megértéséhez, hogy Heimann Zoltán szerint ez miért win-win szituáció, és mi ebben a képben egy szekszárdi családi borászat lehetősége, el kell indítani , és meg kell nézni a fenti videót.

További videók

Ajánlom figyelmedbe az alábbi cikket!

Heimann Zoltán: olyan akciót nem szeretnék, hogy hat palackot áruljunk tízezer forintért

Ma borozni fogunk, de kezdjük annak a sok valóságtartalommal is bíró közhelynek a kibontásával, hogy “a magyar bor leginkább idehaza világhírű”. Az utóbbi másfél-két évben a...

A NAPI Online nem vállal felelőséget a cikküldő "Megjegyzés" mezőjébe írt tartalomért és kijelenti, hogy a cikküldő kizárólag látogatóink kezdeményezésére küld leveleket. Tájékoztatásul közöljük, hogy a cikküldő minden elküldött levélben megjeleníti a küldést kezdeményező látogató IP címét.

Copyright 2001-2024 www.napi.hu Online Kft. Minden jog fenntartva.