Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Mitől válságálló egy iparág - ezt a kérést feszegették egy kerekasztal-beszélgetésen, ahol a hazai gazdaság meghatározó piaci szereplőinek képviselői vázolták a kőkemény valóságot.

pandémia előestéjén olyan nem volt, hogy nincs pénz, nem is szembesültünk ilyennel - mondta Németh Balázs, a Porsche Hungaria vezérigazgatója. 

Ez az idei évben kezdett el felgyorsulni.

Az elmúlt időszakban teljes volt a kiszámíthatatlanság, az autóipar próbált minél jobban alkalmazkodni. Igyekztek hozzászoktatni egy másik világhoz a vásárlókat. Persze, jelentős áruhiány volt, de a sikeresnek tűnő gazdasági teljesítmény miatt úgy tűnt, hogy vásárlóerő is van. Mostanra kiderül, hogy ez nagyon nincs így. Hiába tudnák kielégíteni a keresletet, most úgy tűnik, hogy nincs pénze a vásárlóknak.

Ezzel most egy furcsa és precedens nélküli helyzetbe került az autóipar

- mondta Németh Balázs.

Hogy az elmúlt 4 év nagyon nehéz volt, azt Bacsa György, a MOL Nyrt. stratégiai operációért és üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója is megerősítette. 

Németh Balázs
Németh Balázs
Kép: Index, Kaszás Tamás

A kereslet és a kínálat nem követte egymást és a termékek keresik most a piacukat. Példaként említette a műanyagipart, ahol nagyon visszaestek a marzsinok. 

Annyi kihívást kell kezelnünk, amire nem voltunk felkészülve.

Veszélybe került az ellátásbiztonság, a globális ellátási láncok pedig szétestek - mondta. Közben ott vannak a különféle fenntarthatósági célok, a feszes menetrend, némelyik előírás már a sci-fi-t is kimeríti. Akik az íróasztaloknál döntöttek, csak azt nem tudják, hogy honnan adnak pénzt rá. Elfogyott ugyanis az olcsó forrás, elfogyott a finanszírozás a gazdaságokban - fejtegette.

Közben pedig bejött Amerika egy protekcionista gazdaságpolitikával, csábítja át az ipart a tengerentúlra egy bődületes szubvenciós politikával. Nem elég, hogy szenvedünk a háború miatt, már ott tartunk, hogy nemcsak Kína próbálja lenyúlni a piacunkat, hanem most már a tengerentúl is - tette hozzá.

Noah Steinberg a WING Zrt elnök-vezérigazgatója picit árnyaltabban látja a visszaesését. Lehet, hogy az embereknek nincs pénze, de az is elképzelhető, hogy más most a bizalmi helyzet. A lakáspiac ugyanis így működik - mondta,

a jelenlegi kamatkörnyezetben logikus nem költeni a pénzt.

Amellett pedig eltérő hatások voltak tapasztalhatók az ingatlanpiacon. A Covid idején sokan rájöttek, hogy kell egy kert, vagy egy terasz és mozgásban volt a piac. A mostani tendencia pedig az, hogy aki tud, energiahatékonyabb házba költözik, cég esetében pedig racionálisabb irodába. A négyzetméterárak természetesen próbáljak lekövetni a bekerülési költségeket,

de minden piaci helyzetben lehet jól dolgozni

- vélekedett Noah Steinberg. 

Noah Steinberg
Noah Steinberg
Kép: Index, Kaszás Tamás

A Porsche Hungaria vezérigazgatója szerint viszont jó indikátora a gazdaságnak, hogy éppen mennyi új autót adnak el. Az elmúlt 2 hónapban világosan kiderült, hogy az emberek nem vesznek autót, látszik, hogy nincs pénzük, elfogytak a tartalékok. Lehet ez persze kivárás, erre azonban nincs még átfogó felmérés - tette hozzá. Németh Balázs nagyon komoly, 30-40 százalékos visszaesésről számolt be:

a vásárlási statisztika katasztrofális.

Ráadásul úgy tudja, hogy ez rendkívül erős visszaesés más márkáknál is tapasztalható.

Bacsa György arról is beszélt, hogy a nagyobb projektek eleve több mint egy éves csúszásba kerültek a lockdown miatt. Ráadásul a legtöbb fővállalkozó és alvállalkozó gondba került. Ez azt is jelenti a MOL ügyvezetője szerint, hogy egy éves késések vannak a beruházások kifutásában. Előre kerültek a hatékonysági és kötelező beruházások, ami a halasztható és növekedési beruházások kárára megy. Tart a húzd meg-ereszd meg játék és ez látszani fog a második félévi és jövő évi számokon.

A kerekasztal-beszélgetésen szóba került az ipart is jelentősen sújtó munkaerőhiány. A nagy cégek képviselői egyetértettek benne, hogy ez továbbra is nagy probléma. Azonban az, hogy külföldről próbálnák pótolni a hiányzó szakembereket, a három cég közül kettőre nem igazán jellemző. A Porsche Hungaria vezérigazgatója jobban hisz a cégen belüli lojalitás-programokban, habár azt hozzátette, hogy bizonyos szakterületeken szinte lehetetlen pótolni a munkaerőt. 

A Mol ügyvezetője ugyanakkor elismerte, hogy törekednek a cég nemzetköziesitésére, a menedzsereket próbálják idehozni azokból az országokból, ahol a nagyvállalat is érdekelt. Emellett jelezte, hogy a képzőközpontjaikban azért igyekeznek megszervezni a szakképzett munkaerő utánpótlását.