A Malév privatizációja keretében az orosz befektetők megjelenésével az Airbridge Kft. részére bankgaranciát adott az orosz állami fejlesztési bank, a Vnyesekombank. A visszaállamosítási tárgyalásoknál 2010 februárjában derült fény a magyar állam számára arra, hogy a Malév igazgatósága viszontgaranciát bocsátott ki Vnyesekombank számára - mondta Oszkó Péter pénzügyminiszter a gazdasági bizottság alakuló ülésén tartott meghallgatáson.

Ennek az ügyletnek a jogszerűsége egyértelműen vitatható, sőt a PM álláspontja szerint semmis is - mondta Oszkó. A Malév könyveiben sem szerepelt a viszontgarancia-szerződés - így például a könyvvizsgáló sem szerzett tudomást arról. A pénzügyminiszter szerint a visszaállamosítási tárgyalások során sikerült elhárítani, hogy ez a viszontgarancia visszaszálljon az államra - ettől függetlenül vizsgálni kell, hogy ez a viszontgarancia milyen körülmények között került kibocsátásra, ám ez már a rendőrség feladata kell, hogy legyen.
 
Oszkó Péter elmondta, hogy tavalyi pénzügyminiszteri kinevezése előtt már megszületett a döntés, hogy a MNV Zrt. lehívja a 32 milliós bankgaranciát - ám ezt összeköti a cég visszaállamosításával. Nem csupán az orosz fél által vállalt, ám elmaradt tőkeemelés teremtett alapot a bankgarancia lehívására, de a Malév orosz tulajdonosai más kötelezettségüket sem teljesítették.

A Venyesekonombank megörökölte az Ambramovics fivérek csődbe ment cégétől a Malévot, ám mint orosz állami fejlesztési bank nem kívánt tőkét emelni, hanem a légitársaság működését hitelekkel biztosította. Miután a kiderült, hogy a Vnyesekonombank nem kívánja tartósan tulajdonolni a Malévot - hisz ez nem is volt feladata - nyílt meg a lehetőség a légitársaság visszaállamosítása előtt az út.

A Malév köztartozásainak összege a visszaállamosítás előtti időpontban elérte a 14 milliárd forintot - ez használta ki az állam a visszaállamosítás során. Az állam ekkora tőkeemelést hajtott végre, majd a Malév ezt a pénzt visszafizette adóként, ám a cég jelenlegi adóssága megközelíti a 30 milliárd forintot.

Rogán Antal, a gazdasági bizottság fideszes elnöke szerint a Malév nem azért került nehéz helyzetbe, mert az Airbridge Zrt. csődbe ment, valószínűleg e nélkül sem állt szándékaiban kötelezettségeit teljesíteni - vagyis a Malév privatizációja minden szempontból sikertelen volt. A magyar államot több tízmilliárd forintos kár érte - ezért a részletek kiderítésére mindenképp büntetőfeljelentést kell tenni.

A Malév "megmentési" terve jelenleg is készül - mondta Oszkó Péter pénzügyminiszter, aki szerint ennek befelyezése azonban már a következő kormány feldata lesz.