Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Bő egy évvel ezelőtt még úgy tűnt, hogy az utasok elfelejthetik az extra olcsó, pár ezer forintos jegyárakat. A brutálisan elszálló költségek ugyanis fenntarthatatlanná tették a jegyárak alacsonyan tartását. A mindennapjainkat meghatározó inflációs sokk azonban visszavetheti a repjegyek iránti keresletet. És ha az extrém olcsóság már nem is tér vissza, de a mostani komoly árak sem biztos, hogy maradnak – írja Bukta Gábor, Concorde részvényelemzője. 

Így szálltak el az árak

A forbes.hu-n megjelent írásból kiderül, hogy a költségek növekedése arra késztette a társaságokat, hogy jelentős áremelést hajtsanak végre, ezt pedig a felhalmozott kereslet miatt könnyedén át is tudták nyomni az utasokra. 

Példaként hozza, hogy a Wizz Air 11 százalékkal, a Ryanair 10 százalékkal növelte az egy utaskilométerre jutó egység bevételeit a bázis időszaknak számító 2019-es nyári időszakhoz képest. Éves bázison – 2021 nyarát viszonyítási alapnak véve – még durvább különbséget figyelhettünk meg, hiszen a Wizz 47 százalékkal, a Ryanair 61 százalékkal növelte ezt a bevételt.

Jöhet az enyhülés?

Bár további áremelkedést vetítenek előre a társaságok vezérei 2023-ra vonatkozóan,

egyre valószínűbb, hogy a jegyárak tekintetében enyhülés jöhet

– írja. 

A napokban megjelent Európa két meghatározó légitársaságának a decemberre vonatkozó forgalmi statisztikája, melyből érdekes következtetéseket von le a szerző: Annak ellenére, hogy az utasszám bővülése két számjegyű volt mind a két társaságnál 2022 utolsó hónapjában, a Wizz Air különösen gyenge, 84,5 százalékos ülőhely-kihasználtsága aggasztó jel lehet a befektetőknek.

És bár a Ryanair a szezonalitást figyelembe véve kimagasló, 200 millió euró profitot vár a hátunk mögött hagyott negyedévre, a Wizz Air ünnepi szezonban elért gyenge kihasználtsága nem túl sok jót vetít előre a következő hónapokra.

A kereslet serkentése érdekében emiatt minden bizonnyal számos promócióra számíthatunk a következő hetekben. Erre most meg is van a lehetőség, ugyanis az olajárak csökkenése és az euró elmúlt hónapokban látott meseszerű emelkedése jelentősen enyhítette a költségoldalra nehezedő nyomást.