Az alacsonyan repülő, Beechcraft típusú, kétmotoros gép Debrecen térségében szállt fel engedély nélkül, kelet-európai idő szerint 17.30-kor, nyolc perccel később pedig a magyar Gripenek elfogták, de a kisgép sem rádióhívásokra, sem a vizuális jelekre nem reagált.

A kikapcsolt válasz-jeladóval (transzponderrel) repülő, azonosítatlan gép 17.49-kor Nagyvárad térségében lépett be a román légtérbe, 17.58-kor pedig az amerikai légierő két, a román légtérben járőrszolgálatot teljesítő F-16-os vadászgépe szegődött nyomába.

A román védelmi minisztérium (MAPN) közlése szerint a kisrepülő nem tanúsított veszélyes vagy ellenséges magatartást, de továbbra sem válaszolt az elfogására küldött harci repülők nemzetközileg használt rádió- és vizuális jelzéseire. A gép Karánsebes-Szörvényvár felé folytatta útját, 19 óra körül két percig a szerb légteret is érintette, majd átrepült Bulgáriába. Időközben a két amerikai vadászgép visszatért a fetesti-i légitámaszpontra, a célpont követését pedig két román F-16-os vette át.

A MAPN közlése szerint a bolgár hatóságok szerda este azon a területen kezdtek földi vizsgálatot, ahol utoljára észlelték a radarok az azonosítatlan repülőt - írta az MTI.

Egy litván gép miatt riasztották a magyar Gripeneket

Szerdán a délutáni órákban a NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja – egy litván felségjelzésű, Szlovákiából Románia felé tartó kisrepülő miatt - elrendelte a légvédelmi készültséget ellátó magyar vadászgépek felszállását - írja a Honvédelmi Minisztérium szerda esti közleményében. A kisgép Hajdúszoboszló térségében - üzemanyag töltési céllal – leszállt, azonban nem sokkal később újra felszállt. A készültségi géppár egészen addig kísérte a kisrepülőt, amíg Románia légterében a NATO által riasztott amerikai vadászgép a feladatot át nem vette. A Gripenek ezt követően visszatértek a kecskeméti bázisra.