Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Miközben a Covid-válság előtt az Európai Uniós rangsorban a 8. helyezést érte el Magyarország a nemzetközi fuvarozási teljesítményt vizsgálva, jelenleg már csak a 12. helyen állunk – olvasható a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleményében. Pedig - mint írják - ez az ágazat a GDP 5 százalékát, míg a foglalkoztatottak 4 százalékát adja, mintegy 130 ezer család megélhetését biztosítva.

A belföldön és külföldön is megfigyelhető további piacvesztés, a bérverseny, valamint a 10 ezer főre tehető sofőrhiány kezelése érdekében a kormány áttekintette a helyzetet.

A kormány a versenyjavítást célzó lépések közül elsőként az adómentesen nyújtható napidíjat korrigálta, a megváltozott piaci helyzethez igazítva.

A kormány a Gazdaságfejlesztési Minisztérium javaslatát elfogadva az adómentesen adható napidíj

  • belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezer forintra,
  • míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85 euróra emeli.

A magyar cégekre vonatkozó napidíjak ennek köszönhetően régiós összevetésben a legmagasabbak közé fognak tartozni – emelték ki.

Az intézkedéstől a kormány azt várja, hogy javul az ágazat versenyképessége, ezáltal is segítve a szektor nemzeti össztermékhez való hozzájárulását, a vállalkozások foglalkoztatási potenciáljának szélesítését – írta a GFM.

 

A fuvarozók szerint stratégai döntés született

Barna Zsolt, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elnöke úgy fogalmazott, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium koordinálásával zajló szakmai egyeztetések célja a hazai fuvarozó vállalkozások versenyképességének javítása. A napidíj mellett a kamionstop rend felülvizsgálatáról és a gépjárművezetői képesítési igazolvány (GKI) megszerzésének könnyítéséről is egyeztetnek – jegyezte meg.

Füle László, a NiT Hungary elnöke szerint a napidíjak emelése kiemelt jelentőségű a GDP 5 százalékát adó ágazat versenyképességének megőrzése érdekében. Különösen fontos ez annak ismeretében, hogy a hazai foglalkoztatottak 4 százalékát adó, mintegy 130 ezer család megélhetését biztosító közúti szállítási alágazat szereplői az elmúlt időszakban drasztikus piacvesztést szenvedtek el a nemzetközi és a belföldi szállítási szegmensekben egyaránt – tette hozzá.

A közleményükben emlékeztetnek arra, hogy a közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások mintegy 60 százalékát tömörítő két szakmai érdekképviselet többször is felhívta a figyelmet az alágazat működését negatívan befolyásoló tényezőkre, köztük a közúti szállítást szabályozó EU-s Mobilitási csomagra, a koronavírus-járvány, az orosz-ukrán konfliktus nyomán fellépő üzemanyagár-növekedésre és a sofőrhiányra.