A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Újabb, ezúttal 4-5 milliárd forintos tulajdonosi hitelhez juthat a Malév Zrt. − információink szerint erről dönthetnek a légitársaság pénteki közgyűlésén. A lépés egyrészről azért nem meglepő, mert az év során már több alkalommal juttatott az állam forrást a légitársaságnak. A legutóbb augusztusban döntöttek a Malév 18,5 milliárd forintos ázsiós tőkeemeléséről, ennek értelmében a 2010-ben kötött kölcsönszerződések alapján a tulajdonosi jogokat képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. által piaci kamatokkal folyósított kölcsönt − a kamatokkal együtt 9,98 milliárd forintot − az MNV apportálja a Malévba, nem vagyoni pénzbeli hozzájárulásként, emellett 8,52 milliárd forint pénzbeli hozzájárulást is végrehajt. Akkor ez utóbbit, vagyis a készpénzben történő tőkeemeléshez szükséges forrást a Miniszterelnökség a "rendkívüli kormányzati intézkedések" előirányzat terhére biztosította.

Napról napra él a közlekedési társaság

Már az augusztusit megelőzően, júniusban is kapott 4,5 milliárd forintot a Malév. A június-augusztusi forrásjuttatást az indokolta, hogy a Malév 22,5 milliárd forint negatív saját tőkével működött, ezért a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint ezt rendezni kellett. A mostani tőkejuttatás idén már a negyedik a sorban, az állam ugyanis április elején végrehajtott egy 2,5 milliárd forint összegű tőkeemelést, amelyből 25 millió forint a jegyzett tőkét növelte, a fennmaradó rész pedig a tőketartalékba került.

A pénteki, újabb tőkeinjekcióról szóló várható döntés tehát nem meglepő. Annyit viszont jelez, hogy a légitársaság viszonylag rövid idő, néhány hónap alatt ismét elvesztette a működési forrásait, így  megalapozottak azok a szakértői vélemények, amelyek szerint napról napra él a cég. Azért is érdekes a lépés, mert az iparág számára kedvező nyári konjunktúra után van a légitársaság, vagyis már felélte a jobb időszak hozadékát, s állami apanázs nélkül, feltehetően üres zsebbel kellett volna nekivágnia a következő, amúgy is szűkebb hónapoknak, ez pedig a légitársaság végét jelentette volna.

A jövő évi büdzsében egy forintot sem kapnak

Így jó esetben a téli menetrendi időszak végéig e mentőövvel működhet a cég, a folytatás azonban kilátástalan. Úgy tűnik, az állami források eztán elmaradnak, a jövő évi költségvetési törvény tervezetében ugyanis egyetlen forint sem szerepel e célra, míg az idei büdzsében még 14 milliárd forintot különítettek el. Mindez nem jelenti azt, hogy a kormány jövőre nem adhatna pénzt a Malévnak, például a tartalékból folyósíthat a társaságnak.

Nagyobb visszatartó erő lehetne viszont Brüsszel rosszallása, az unió ugyanis már egy ideje vizsgálja a Malévnak eddig nyújtott mintegy százmilliárd forintos támogatás megalapozottságát. A kifogással élő konkurensek számára korábban sem volt kérdéses, hogy a légitársaságnak nyújtott állami támogatás torzítja a versenyt, s egyes információk szerint mindinkább erre az álláspontra helyezkednek az uniós szakemberek is. Ha végül a cégnek vissza kellene fizetnie az államtól kapott pénzt, arra nem lenne képes.

Híre-hamva sincs a befektetőknek

Így vélhetően más megoldásban kell gondolkodnia a kormányzatnak a légitársaság megmentése érdekében. Ennek kapcsán az olasz vagy a svájci cégeket emlegetik példaként, ezen országokban a régi légitársaságok romjain sikerült életképes cégeket létrehozni. Ehhez azonban szükség lehet egy tőkeerős tulajdonosra, csakhogy hiába van több érdeklődő is, az ügyben nincs előrelépés.

A Malév "megmentése" azért is fontos minden érintett számára, mert annak működése hatással van egyebek között a budapesti repteret működtető Budapest Airport (BA) Zrt. tevékenységére is, e cég bevételének jó része származik a Malévtól.

Szakmai körök e szempontból is jó konstrukciónak tartanák, ha végül a HNA Group Co. lenne a befutó a reptéren. (A BA tulajdonosa, a német Hochtief ugyanis árulja hat repterét, s egyes információk szerint a kínaiak adták a legjobb ajánlatot, de a német társaság a napokban úgy döntött, hogy idén már nem hirdet nyertest.)