A Mol február 5., a legutóbbi uniós szankció élesedése után is fennakadások nélkül tudja biztosítani a hazai üzemanyagellátást: a Barátság vezetéken keresztül az orosz kőolaj behozatala Magyarországra változatlanul zavartalan – nyilatkozta a Mol a vg.hu-nak.

Ráadásul még az import is visszajöhet az ársapka kivezetésével – tette hozzá a cég. A szlovák finomító kapacitásaira főleg a cseh és osztrák fogyasztóknak van szükségük, de a régió ellátásbiztonsága miatt kulcsfontosságú, hogy a pozsonyi finomító előtt megnyíljanak az osztrák, cseh és lengyel piacok is.

Több uniós tagállammal együtt a magyar kormány is eredményesen lobbizott a mentességért az újabb szankciók alól, hogy február 5-e után is folytatni tudják az orosz kőolaj-exportot.

A magyar kormány rendeleti úton szabályozta, hogy a magyar finomító folytathassa az exportot. A szlovák kormány a napokban követheti a magyar kormány példáját egy jogszabály megalkotásával, hogy biztosítsa a pozsonyi finomító exporttevékenységélt.

Lobbizás nélküli óriási üzemanyaghiány alakulhat ki

Az uniós szankciós szabály kiköti, hogy február 5-tól tilos orosz olajtermékekkel kereskedni és behozni azokat. Ez az üzemanyagban óriási hiányt okozhat, hiszen az európai országok dízelfogyasztásának tizedét orosz olajtermékek adják.

Európa egyébként is üzemanyaghiánnyal küzd, ami a koronavírus-járványtól eredeztethető, melynek válságos időszakában bezártak több olajfinomítót is, a bővítési projekteket pedig leállították.

A kereslettől mintegy másfél millió hordóval lemarad a dízel üzemanyag-kínálat. Ezt a hiányt főleg orosz importból pótolták – a kereslet 60-70 százalékát. A benzinnél sem sokkal kedvezőbb a helyzet, mivel a kereslet nagyjából 1 millió hordóval múlja felül a kínálatot.