Megoldást a MOL százhalombattai finomítójának újraindulása hozhat, és ha a péntekről hétfőre halasztott nyomáspróba sikerül, akkor is hetekig tarthat készletek feltöltése.

Kígyózó sorok a kutaknál

Péntek este óta szinte folyamatossá vált, hogy hosszú sorokban várakoznak az autósok a tankolásra. Legtöbben nyilván az ársapkás üzemanyagból szeretnének vásárolni, de van, ahol az már nincs készleten, illetve olyan hely is van, ahol a drágább üzemanyagból is korlátozottan lehet csak tankolni.

Olvasóink információi szerint Budapesten és annak 50 kilométeres körzetében több helyen jelentős sorállás volt a benzinkutaknál, de a közösségi médiafelületeken látható megosztások szerint hasonló helyzet alakult ki több vidéki nagyvárosban is. Pécsen a sorban álló autók okoztak közlekedési fennakadást, egy olvasó pedig vasárnap Szegeden három Mol kútnál is hiába próbált tankolni. 

A Shell már csak Shell-kártyás ügyfeleknek adott el üzemanyagot, és a Molnál is több helyen elfogyott az ársapkás termék. Az általunk megkérdezett benzinkutasok azt mondják, folyamatosan járnak a Mol tartálykocsijai, de ennyit bírnak, többet nem. Ezt megerősítette a kőolajipari vállalat az RTL híradó kérdésére, azt nyilatkozták, hogy a tankereik folyamatosan úton vannak, minden kollégájuk az ország ellátásán dolgozik, és minden logisztikai eszközüket bevetik.

Az álhír stílusosan olaj volt a tűzre

Már holnap kivezethetik az ársapkát, tankoljon aki tud

– állítólag ez az sms terjedt a lakosság körében péntek este, és feltételezhető, hogy részben emiatt rohamozták meg a benzinkutakat az autósok, miközben az is igaz, hogy az ellátási problémák már hosszabb ideje tapasztalhatóak.

Bujdos Eszter a holtankoljak.hu szakértője szerint nem csupán egy rohamosan terjedő sms okozhatta a pániktankolást a benzinkutakon. Szerinte már két hete tart az a folyamat, amelynek következtében folyamatos az üzemanyaghiány.

„Az egy héttel ezelőtti felmérésünk szerint 500 kúton volt üzemanyag-ellátási probléma, ez a szám vélhetően csak emelkedett az elmúlt napokban. A kisebb benzinkutaknál készlethiány van, így vannak olyan kutak, amelyek rövidített nyitva tartással vagy drasztikus vásárlási korlátozással próbálják átvészelni ezt az időszakot, mivel nem, vagy nem elegendő üzemagyagot kapnak a MOL-tól” – mondta a szakértő a Napi.hu-nak.

Százhalombattára várva

Hozzátette, a helyzetben megoldást hozhat a százhalombattai MOL finomító beüzemelése, melynek nyomáspróbáját már péntekre tervezték, de végül hétfőre halasztották. Ám ha ez sikeres lesz, akkor is kell még néhány hét, amíg a készletek feltöltődnek, és javulhat az üzemanyag-ellátás.

Meddig tarthat a hatósági ár?

Az eddigi tervek szerint december 31-éig mindenképp érvényben marad a 480 forintos hatósági ár, bár az elmúlt napokban voltak olyan megnyilvánulások, amelyek az árstop lehetséges kivezetéséről, szóltak. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi kormányinfón arról beszélt, hogy vannak aggasztó hírek, és csak akkor tudják fenntartani az árstopot, ha a Mol garantálni tudja az ország ellátásának biztonságát.

Az újabb brüsszeli szankciós csomag is beleszólhat a folyamatokba

Elképzelhető, hogy a december 5-én életbe lépő uniós szankció, amely 60 dollárban maximalizálja az olaj árát az orosz piacon, olyan piaci feszültségeket okoz majd, amelynek hatásai Magyarországra is begyűrűzhetnek, és ez akár veszélybe is sodorhatja a benzinárstopot. Erről Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője beszélt az M1 aktuális csatorna vasárnap reggeli műsorában. A szakértő úgy véli, hogy az Európai Unió nem jöhet ki jól az Oroszország ellen bevezetett olajembargóból, és a hétfőn életbe lépő intézkedések Magyarország ellátásában nem fognak akut problémát okozni. Ugyanakkor az embargó komoly logisztikai problémát okoz majd, mert az Európai Unió olajigényének negyedét Oroszországból biztosította.

Naponta több millió hordónyi olaj helyettesítése egyik napról a másikra rendkívüli feladat. Ilyen mennyiségű nyersolaj pótlásánál a legkisebb hiba is ellátási problémákat okozhat – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve, hogy ha sikerül ezeket elkerülni, akkor is jelentős áremelkedés várható, mivel az oroszhoz képest 50 százalékkal drágább a nyugati típusú nyersolaj. Úgy fogalmazott, hogy az oroszok és a nagy olajkitermelők várhatóan nem fogják válasz nélkül hagyni a tengeri szállítású orosz olajra meghatározott 60 dolláros ársapka bevezetését.

További áremelkedés valószínű

Oroszország mindeközben igyekszik átirányítani exportját, ami az elmúlt hónapokban az előzetesen vártnál jobban sikerült. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor a szankciók értelmüket veszítik. A legnagyobb esélye a kitermelés-csökkentésnek van, ez azonban a világpiaci árak emelkedésével jár.

A magyar ellátásban a Barátság kőolajvezeték helyettesítésére legfeljebb az Adria vezetéken lenne mód, de annak kapacitása korlátozott, vagyis egy ilyen helyzet nagyon nehéz szervezési feladatok elé állítaná a Molt és Magyarországot – közölte Hortay Olivér.