Az elmúlt hetek brókerbotrányai is rámutattak, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelem és a pénzügyi, befektetési vállalkozások ellenőrzésének további erősítésére van szükség. Az NGM-ben már év eleje óta folyik egy törvényelőkészítő munka a szabályrendszer szigorítása érdekében - olvasható az NGM közleményében. (A Fidesz a Buda-Cash és a Quaestor bedőlése óta a felelősséget folymatosan a "Bajnai-Gyurcsány kormányokra" igyekezett tolni a 2010-es jogszabályokra hivatkozva.)

A most társadalmi egyeztetésre bocsátott törvénytervezet számos pénzügyi tárgyú törvény módosítását tartalmazza, valamint szigorítja a szolgáltatók felügyeletére vonatkozó szabályozást. A tervezet a hitelintézetekhez hasonlóan befektetési vállalkozások esetén is 5 év helyett 3 évenként történő átfogó felügyeleti vizsgálatot ír el. További szigorítás, hogy a felügyelet nagyobb bírságokat is kiszabhat, ami erősíti a bírságolás elrettentő erejét. A tervezet a Befektető-védelmi Alapra (BEVA) vonatkozó szabályozás módosítása keretében eltörli az egymillió forint felett a befektető által viselt 10 százalékos önrészt, valamint jogszabályi kezességet biztosít a BEVA hitelfelvételéhez.

A törvényjavaslat pontosítaná a jó üzleti hírnév fogalmát: jelenleg a törvény a jó üzleti hírnévhez köti a pénzügyi intézmények vezető tisztségviselőinek kinevezését, de a felügyeletre bízza, hogy eldöntse, mi számít jó üzleti hírnévnek. A módosítással törvényi szinten még világosabbá válnak - az egyébként uniós szinten is megjelenő szabályok, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie egy pénzügyi szektorbeli intézmény vezető tisztségviselőjének és tulajdonosának.

A tervezet kiegészíti a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásaira vonatkozó szabályokat, így a testület hatékonyabban és gyorsabban tud majd dönteni a vitás pénzügyi kérdésekben.

QP | Quality Placement