Magyarország eddig minden szankciós csomagot megszavazott. Az Európai Bizottság Oroszországgal szemben bevezetni tervezett hatodik szankciós csomagjában szereplő, a földgáz- és a kőolajszállításokra vonatkozó javaslatok azonban nem fogadhatók el, ugyanis az általános áremelkedéshez vezetne - mondta Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter élő Facebook-bejelentkezésében.

A miniszter szerint a brüsszeli javaslat nem kevesebb, mint egy "atombomba" a magyar gazdaság működésére. Elfogadása esetén fizikailag válna lehetetlenné az ország, illetve a nemzetgazdaság működtetése. Szijjártó ugyanakkor elmondta, az általános áremelkedés enyhítésére egy 15-18 milliárd eurós beruházási tervet várnak az Európai Bizottságtól.

Szerinte a javaslatnak továbbá súlyos gazdasági és környezetvédelmi hatásai is vannak. A fosszilis energiaforrásoktól történő megszabadulás, valamint a megújuló energiahordozók bevezetésének hangoztatása mellett Brüsszel azt várná el, hogy Magyarország sok száz millió euróért végezzen beruházást a kőolaj-infrastruktúrába

Ha nem érkezhet több kőolaj Oroszországból, akkor a Horvátországból érkező kőolajvezeték bővítésére van szükség, ugyanis kapacitása miatt nem alkalmas arra, hogy kiváltsa az orosz szállítást. Szijjártó szerint egy ilyen beruházás 200 millió euró értékű finanszírozást igényel, amelyhez hozzáadódna még a kőolajfinomító mintegy 550 millió eurós átalakításának költsége is. Mindezek nyomán a Magyarországi üzemanyagárak, illetve emiatt minden termék ára rendkívüli mértékben növekedne - írja az MTI.

Komolyan gondolja-e bárki, hogy hajtsunk végre egy mintegy 280 milliárd forintos beruházást csak azért, hogy 55-60 százalékkal megnöveljük az üzemanyagok árát Magyarországon, és általános árdrágulást okozzunk?

Szijjártó Péter jogosnak nevezte azt az elvárást, hogy az unió megoldási javaslatot adjon a beruházások finanszírozására és az áremelkedés megelőzésére vagy kompenzációjára.

Az Európai Bizottság számára világos, hogy mi a magyar álláspont, Magyarország várja a testület javaslatát, de ilyen javaslat eddig nem született. Ezért javasolta azt, hogy ha az Európai Unió szeretne olajembargót bevezetni, akkor adjon mentességet a csővezetékes szállításra. Ez a legegyszerűbb megoldás, amely kielégíti a brüsszeli igényeket, és nem hozza rendkívül nehéz helyzetbe azokat az országokat, melyek csővezetéken kapnak kőolajat - véli a miniszter.