A magyar kormány kiemelt célja, hogy az országban jelen lévő külföldi befektetőkkel, illetve azok magyarországi leányvállalataival az együttműködést megerősítse, amelynek alapja a cégekkel kötött stratégiai partnerségi megállapodás. A kabinet szerint e megállapodások hozzájárulnak az ország versenyképességéhez - derül ki Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Volner János jobbikos országgyűlési képviselő írásos kérdésére adott válaszából.

A kormány úgy látja, hogy a kiszámítható gazdaságpolitikához olyan vállalatok tevékenységére van szükség, amelyek maguk is kiszámítható gazdasági tevékenységet folytatnak. E megállapodások pedig alapot teremthetnek a konzultációk és tapasztalatcserék rendszeresebbé tételére, a továbblépés közös meghatározására, továbbá - az adott cégek sajátosságainak figyelembe vételével - az innovációs és képzési együttműködés valamint a beszállítói kapcsolatok fejlesztésére. Célunk, hogy a betelepülő multinacionális vállalatok ne szigetszerűen, hanem a gazdaságba integrálva, annak erőforrásait megfelelő mértékben kihasználva állítsanak össze magas hozzáadott értékű termékeket - fogalmazta meg a kormányzati ars poeticát Varga.

Fontos, hogy a betelepülő multinacionális vállalatokra épülve hosszabb távon kialakuljon a magyar beszállítói vállalatok hálózata, ugyanis ez a magyar kkv-k egyik legfőbb növekedési alapja. A megállapodásokban fontos szerepet kapott a beszállítási együttműködés fejlesztése, az itt előállított termékek exportja, az új munkahelyek létesítése, valamint az új beruházások megvalósítása. A megállapodásokat a kormány hosszú távra köti a vállalatokkal, ez benne a stratégiai elem mindkét fél számára - olvasható a válaszban.

A Tescóra is számítanak

E logikába jól illeszkedik a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel tavaly decemberben aláírt megállapodás. A kereskedőcég ugyanis jelenleg több mint 1300 vállalkozással működik együtt, termékei mintegy 80 százaléka Magyarországon bejegyzett szállítótól származik. A megállapodásban a Tesco kifejezte készségét arra, hogy a következő években törekszik a magyar áruk és a hazai beszállítók termékei részarányának növelésére, illetve külföldi térnyerésének elősegítésére - érvelt a tárcavezető. A Tesco ötszázféle saját márkás terméke közül 140 magyar beszállítóktól származik, és Lengyelországban, Szlovákiában és Csehországban is megvásárolhatóak. Az exportált magyar termékek közül megemlítendő a baromfi és húskészítmények (szalámi) és a bor - olvasható a válaszban.

Ezek nem támogatási szerződések

Tisztán magyar tulajdonú vállalattal is kezdeményezett, illetve már zárt le egyeztetést a kormányzat - állapította meg Varga, hozzátéve, hogy az egyik elsődleges cél a multinacionális vállalatok hazai gazdasági beágyazottságának erősítése. A stratégiai keret-megállapodások alapvetően politikai jellegű, az önkéntesség elvén alapuló szándéknyilatkozatok. Így azok nem támogatási szerződések, nem tartalmaznak támogatás vagy adókedvezmény odaítéléséről szóló rendelkezést, illetve egyéb vagyoni előnyre utaló vállalást - írta a miniszter.

QP | Quality Placement