Hétfőtől a kormány fixárassá tette a 95-ös benzint és az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolajét, mostantól ezekért három hónapig legfeljebb literenként 480 forintot kérhetnek el a kutakon. Az Orbán Viktor vezette kabinet pedig szigorításokkal kívánja elérni, hogy a kisebb, nem lánchoz tartozó független kutak ne zárjanak be: minden üzemeltető köteles 2021. november 18-ig, vagyis jövő csütörtökig céges adatait elküldeni a kereskedelemért felelős szaktárcának és vállalnia, hogy üzemeltetni fogja a töltőállomást.

Ha üzemszünetet rendel el, vagy a hatósági árnál magasabban értékesíti az üzemanyagot, akkor nem lehet nyilvántartott szolgáltató. Az üzletét pedig át kell adnia egy másik szereplőnek, aki vállalja az üzemeltetést. Erre azért lehetett szükség, mert a szakmai szervezetek szerint rengeteg független benzinkút üzemeltetése válhat így veszteségessé, a szereplők pedig abbahagyhatják a szolgáltatást, vagy csődbe mehetnek.

A szabályokat pedig szigorúan be is tartatja az állam: a NAV hétfőn megkezdte a benzinkutak ellenőrzését, az első nap mérlege pozitív, egyetlen üzemeltető se követett el jogszabálysértést - tájékoztatta Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti ügyekért felelős államtitkára az MTI-t.

Az ársapka bevezetését és a pénzügyőri razziák elindítását azzal indokolta a kabinet, hogy az üzemanyagok ára a gazdaság működésére, és általánosságban az árakra is hatással van. Az októberi infláció 6,5 százalék volt, ami 9 éve nem látott rekord.

Tállai András elmondta, hogy a pénzügyőrökre komoly és fontos feladat hárul, hiszen a legfrissebb vámhivatali adat alapján 1600 településen 2016 benzinkút üzemel.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal vizsgálja egyebek között azt is, hogy a kutakon betartják-e az üzemanyagárakra vonatkozó szabályokat. A maximum ár a 480 forint, ennél magasabb áron nem értékesíthető a benzin és a gázolaj, az az üzemeltető, aki ezt mégis megteszi, szankcióra számíthat.

Szerdától még komolyabb ellenőrzésre számíthatnak a benzinkutak, ugyanis az üzemanyagárak ellenőrzésébe bevonják a NAV nemzetközi hírű mobillaborjait is, amelyekkel azonnal ellenőrizhető az, hogy megfelelő minőségű-e az üzemanyag. A visszaélések kiszűrése az úgynevezett mobil ellenőrző laborokkal nagyon egyszerű, a helyszínen néhány perc alatt végrehajtható a műszeres vizsgálat.

Tállai András kitért arra, hogy a szabályokat be nem tartó benzinkút üzemeltetői bírsággal, sőt ismételt jogsértés esetén üzletzárással is számolhatnak. Százezer forinttól hárommillió forintig terjedő bírságot szabhat ki a NAV, az ismételt jogsértésnél pedig akár fél évre is bezárathatja a benzinkutat, ebben az esetben az üzemeltetést átveszi egy nyilvántartott szolgáltató.

Az államtitkár szerint szankció kiszabására az elkövetkező három hónapban ritkán kerül majd sor, elsősorban azért mert az üzemeltetők ügyelnek az adózási és egyéb jogszabályok betartására. A szabályok kikerülését fontolgató néhány adózót pedig a vámhivatal fokozott ellenőrzése sarkallhatja a szabályok maradéktalan betartására.