Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A szerdán ismét az áremelkedésé a főszerep: drágább lesz a benzin és a gázolaj is, mindkettő bruttó 10-10 forinttal. A holtankoljak.net információi szerint az átlagárak így alakulnak majd a kutaknál:

  • 95-ös benzin: 632 forint/liter
  • Gázolaj: 691 forint/liter

Legutóbb január 13-án, pénteken változott az üzemanyagok ára, de akkor még örülhettünk ugyanis olcsóbbak lettek. 

2023 második felében sajnos nem lesz megállás: komoly áremelkedésre számítanak a szakértők.

A világpiaci folyamatok függvényében, a magyar töltőállomásokon 800 forint fölötti literenkénti árazás várható mind a benzin, mind a dízel esetén.

Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szerint a nyersanyag oldalán mutatkozó kockázat miatt számolni kell azzal, hogy középtávon Magyarországon is nagyságrendekkel drágulhat a tankolás. 

Az elemző az egyik kereskedelmi rádiónak nyilatkozva azt is mondta, hogy azért sem olcsóbb az üzemanyag, mert a kormány és a költségvetés „komoly hiánnyal küzd", amit elkezdtek lefaragni: ennek az egyik módja pedig az üzemanyagok adóztatása, ami az egyik oka volt az ársapka megszüntetésének, ugyanis a plafon eltörlésének bejelentésével együtt a kormány jelentős, több irányú adóemelést hajtott végre, és az üzemanyagok adótartalmát literenként 70-90 forinttal növelte.

A benzinárstop kivezetése után, beindult kifelé a benzinturizmus: a határ mellett élő magyarok közül egyre többen tankolnak külföldön, mivel szinte az összes szomszédos országban olcsóbban lehet üzemanyaghoz jutni.

Szlovákiában a 95-ös benzin körülbelül 50, a gázolaj 60 forinttal olcsóbb, Romániában pedig a benzinen literenként 100, a gázolajon pedig akár 110 forintot is spórolhatnak a keleti határon átkelő járművezetők. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó azt mondja, hogy leginkább a 27 százalékos áfával lehet magyarázni a jelentős árkülönbséget. 

Tavaly egyébként rekordot döntött az üzemanyag-felhasználás Magyarországon, ami nyilvánvalóan az olcsó benzin és dízel miatt volt

Ugyanakkor nemhogy csökkent volna, inkább nőtt az autósforgalom Budapesten az üzemanyagok árstopjának megszűnését követően - holott sokan épp a visszaesésére számítottak. Sokan naponta ingáznak az agglomerációs lakóhelyük és a fővárosi munkahelyük között, és rengetegen egyszerűen nem tudják letenni az autót. Ezen kívül a tartósan nagy infláció miatt magasabbra került az emberek „fájdalomküszöbe.”