Rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők teljesítményét vizsgálnák – derült ki egy, a Népszava birtokába került belügyminisztériumi dokumentumból.

A pedagógusok munkáját jelenleg főként külső értékelésekkel, az Oktatási Hivatal (OH) által szervezett minősítési eljárással, valamint pedagógiai szakmai ellenőrzéssel, vagyis tanfelügyelettel végzik, így ezeken is változtatnának, hogy nagyobb hangsúlyt kaphasson a belső ellenőrzés, amit a pedagógusok esetében az intézményvezetők, az igazgatóknál pedig a fenntartók végezhetnek el – írja a lap.

Az új koncepció szerint az belső értékelés folyamata a „személyes teljesítménycélok kijelölésével” kezdődik majd: az intézményvezetőnek már augusztusban, a pedagógusoknak minden tanév elején, szeptemberben kell majd javaslatot tenniük személyes teljesítménycélokra. Ezt követően tanév végén, június-júliusban kerülhet sor a pedagógusok és az intézményvezetők értékelésére egy összetett szempontrendszer alapján. A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”.

Az igazgatók lehetséges célkitűzése lehet a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának csökkentése, vagy hogy minél több 9-11. diáknak legyen nyelvvizsgája.

A pedagógusoknál pedig olyan célokat határoznának meg, hogy legalább tíz diákját indítsa el országos tanulmányi versenyen, vagy hogy a tanulóik szövegértési eredménye legalább öt százalékkal javuljon a méréseken, vagy hogy az igazolatlan hiányzások, késések mennyiségét csökkentsék.

A koncepció szerint az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok plusz pénzt kaphatnak, az átlag alatt teljesítőknek pedig csökkenthetik az illetményét is.