A tervezhetetlenség vált az új normálissá mind a beszállítói együttműködések, mind pedig az ajánlatadások és az értékesítések terén a hazai KKV-k életében – derül ki az egyik legnagyobb, hazai alapítású tréningcég, a Comline Budapest összefoglalójából.

Az elemzés szerint az értékesítésben máig adódnak kiaknázatlan lehetőségek, amelyekkel a jelenlegi, kihívásokkal teli gazdasági környezetben is lehet sikereket elérni, ehhez azonban folyamatos vizsgálatra, valamint gyorsan alkalmazkodó, rugalmas stratégiára van szükség. 

Mindemellett színesíti a képet az alap-  és csomagolóanyag piaci káosza, a bizonytalan, kiszámíthatatlan árak, az energiaválság okozta elszálló költségek és a forint mélyrepülése, a két számjegyű inflációról már nem is beszélve, mely tovább növelheti a hazai KKV-k bizonytalanságát.

Az évente 120 cég közel 2000 értékesítőjét képző magyar tréningcég, a Comline Budapest jelenlegi ügyfélállományán azt tapasztalja, hogy

az éves tervezés negyedéves időtávra szűkült azoknál a vállalatoknál is, ahol a korábbi évek árbevételei nem adnak okot az aggodalomra.

“Ha mernek is negyedévnél távolabbi tervezésbe belevágni a hazai nagyvállalatok, a számokkal akkor is kesztyűs kézzel bánnak, folyamatosan figyelik a statisztikai mutatókat, elemzik a költségeket, a fedezetet, a kintlévőségeket” – mondta el Nagy Béla, a Comline Budapest vezető trénere.

A pandémia utáni felgyógyulási szakasz még zajlik, azonban a hazai KKV-k ezt nem is tudják teljesen kifeküdni.

Ennek a legfőbb oka, hogy egy sokváltozós válság vette kezdetét, amely egyúttal elindított egy komolyabb, globális átrendeződést. A káosz érzékelhető az ellátási hiány és a pénzügyi instabilitás formájában, amelyekhez a megoldás sokszor külföldről érkezik.

Van például olyan, az ukrán mezőgazdasági piacon tevékenykedő partnerünk, akinek a háborús helyzet miatt élesen stratégiát kellett váltania, ha meg akarta érni vállalkozásával a 2023-at.

Neki például sikerült olyan finanszírozási megoldásokat és új tevékenységeket kidolgozni, amivel meg tudta tartani a munkatársakat, miközben a piaci igényekre is válaszolt úgy, hogy még fizetőképes is maradt" – tette hozzá Nagy Béla.

A klasszikus értékesítési módszerek már nem biztos, hogy alkalmazhatóak lesznek 2023-ban.

Bár az áremelést szinte már megszokták a KKV-k, a szakértő szerint a régi árakkal még mindig lehet nyerni, ha csomagban gondolkodnak az értékesítők, azaz tavalyi áron előre lekötött, akár negyedéves, féléves szolgáltatási szerződést kínálnak.

A csomagajánlat a szolgáltatói szektorban, ezen belül a tréningpiacon egy működő struktúra lehet, azonban sok múlik azon, hogy milyen az adott partner globális helyzete – fűzte hozzá Nagy Béla.