A kormány tervei szerint az év végéig sikerül lekötni a Közlekedési Operatív Programban (Közop) még rendelkezésre álló forrásokat - mondta Völner Pál, a fejlesztési társa államtitkára egy mai tájékoztatón. A 2007- 2013-as uniós költségvetési ciklusban 2175 milliárd forint Közop forrás áll Magyarország rendelkezésére, amiből jelenleg 405-450 milliárd forintnyi forrás még felhasználásra vár.

Uniós források felhasználásával eddig csaknem 112 kilométeres autópálya szakasz készült el, egyebek között az M43 Szeged-Makó, valamint az M30 Nyíregyháza-49. számú főút közötti szakasza, s további 73 kilométer pedig kivitelezés alatt áll. Ilyen például az M0 déli szektorán az 51-es számú főút és az M5-ös közötti szakasz, az M3 Vásárosnaményig tartó szakasza. Szintén épül az M43-as sztráda Makó-országhatár közötti része, a 85-ös számú főút Csorna elkerülő szakasza - mondta Loppert Dániel. A beruházásokért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs igazgatója az is elmondta, hogy az említett, rendelkezésre álló mintegy 450 milliárdos uniós forrásból még 154 kilométernyi sztrádát szeretnének kiépíteni, egyebek között ebből épül meg az M4 Abony-Fegyvernek közötti út is, ahogyan a Tiszakürt - Kondoros közötti szakasz is. Ezen beruházások egy része közbeszerzés alatt vagy előkészítés fázisában van. A 2007-2013 ciklusban összességében 340 kilométernyi autópálya létesül.

A sztrádák mellett a közutak jelentős része is megújul: eddig 379 kilométeren végeztek különböző rekonstrukciós munkálatokat, (például burkolat megerősítést),  s mintegy 332 kilométeren folynak jelenleg is a munkálatok. Egyebek között a 4-es, a 86-os, 88-as  főúton, de készül a Marcalit, a Villányt elkerülő út is. Közbeszerzési eljárás vagy előkészítés alatt pedig 349 kilométernyi út korszerűsítése szerepel - mondta Loppert.

Az uniós ciklusban 540 kilométernyi vasúti pálya rekonstrukcióját tervezik. Ebből eddig 236 kilométeren fejeződtek be a munkálatok, például a Tánok-Székesfehérvár, Szajol-Gyoma közötti szakaszon és 217 kilométeren épül a pálya. Készül például a Budapest-Esztergom vagy a Szajol-Püspökladány közötti szakasz - mondta Loppert. A tervek között szerepel a dél-balatoni vasútvonal rekonstrukciója, a Szajol-Szolnok közötti pálya rekonstrukció.

Az Európai Unió bizonyos esetekben (például a mérnöki munkák elszámolása miatt) visszatartotta a források átutalását, de ezek kapcsán rövidesen megszülethet a megegyezés - mondta Völner. Ez azonban nem hátráltatta a kifizetéseket - emelte ki Loppert.

A következő, 2020-ig tartó uniós költségvetési ciklusban várhatóan 1200 milliárd forint áll majd a Közop rendelkezésére. Völner szerint az uniós főként a vasúti fejlesztéseket preferálja, így várhatóan folytatódik az elővárosi vasútvonal fejlesztés, de egyes
autópálya projektek is napirenden lesznek.