A Napi Gazdaság cikke. Az áremelkedés nagyjából 39 forint lesz (a közkedvelt márkák átlagára jelenleg 555 forint). Ugyanakkor hivatalosan még nem jelezték a cigarettagyártóknak a jövedékiadó-emelés várható mértékét, illetve azt, hogy mindez hogyan oszlik meg az ezer szálra vetített tételes és a fogyasztói árból számolt százalékos közteherben. Így egyetlen cég sem tudott pontos választ adni a várható árképzésről. Nyitott kérdés, hogy az áremelkedés ismét elindítja-e a fogyasztás szuperolcsó kategória felé terelődését. Ha igen, könnyen megeshet, hogy a dohánytermékekre vonatkozó uniós adószint alá esik a magyar közteher, ami újabb adóemelést, emiatt további áremelkedést vonhat maga után. A forint euróval szembeni gyengülése is növeli a bizonytalanságot, igaz, az unió abban az esetben, ha az ezer darabra vetített átlagos adószint 64 euró alá esik, két évet ad az adott tagállamnak a helyzet visszaállítására. A magyar cigarettaárak egyelőre messze elmaradnak az uniós négy-öt eurós, esetenként hét-nyolc eurós szinttől. A forint gyengülése miatt a várható áremelkedéssel egy doboz közkedvelt márka átlagára sem éri el a kéteurós szintet, jóllehet az erős forintnál már a mostani árszinttel is túljutott a termék a két eurón. A nyugati és a keleti árszint közötti különbség oka elsősorban az adótartalom. Németországban a közkedvelt márkák adója ezer szálra vetítve meghaladja a 140 eurót. Ezzel együtt a háztartások elkölthető jövedelméhez viszonyítva az ottani közkedvelt márka még mindig olcsóbb, mint itthon. A vásárlóerőre vetített cigarettaárak alapján egyébként az EU-27-ek közül Magyarországon és Romániában kerül a legtöbbe a füstölnivaló.
QP | Quality Placement